درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها
  • ادیسون
  • ردیاب خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان جالب و آدرس mohsenk.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 72
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 88
بازدید ماه : 88
بازدید کل : 2445
تعداد مطالب : 76
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1



جالب




آدولف هیتلر

 

Image:Loudspeaker fa.png‌ آدولف هیتلر پرونده (۲۰ آوریل، ۱۸۸۹۳۰ آوریل، ۱۹۴۵) پیشوای حزب ملی کارگران سوسیالیست آلمان (حزب نازی) و آلمان نازی از ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵. دارای مقاماتی همچون صدر اعظم آلمان، رئیس دولت، و ریاست ایالات، یک دیکتاتور مطلق و سخنرانی با استعداد، هیتلر یکی از مهم‌ترین پیشوایان تاریخ جهان است و به همین دلیل مورد توجه است. مجموعه ارتشی- صنعتی او توانست آلمان را از بحران اقتصادی ناشی از جنگ جهانی اول خارج سازد و قوای تحلیل رفته آلمان را ترمیم نماید و آن را تبدیل به یکی از قدرت‌های برتر اروپا نماید.

هیتلر مبادرت به ایجاد یک آلمان بزرگ نمود. یکی از دلایل اولیه و عمده وقوع جنگ جهانی دوم الحاق اتریش و تهاجم به چکسلواکی و لهستان در ۱۹۳۹ توسط او بود که در نتیجه انگلستان و فرانسه به آلمان اعلام جنگ کردند. جنگی که بین دو قدرت محور و متفقین درگرفت و در طی این مدت خرابی‌های بسیاری در اروپا به وجود آمد. هیتلر به طور مستقیم مسئول هدایت و رهبری سیاست نژادی آلمان نازی، کشتار و سوزاندن جمعی، مرگ و آوارگی میلیون‌ها نفر است.او پس از اینکه متوجه نابودی نیروهای رایش سوم شد، قبل از رسیدن نیروهای ارتش سرخ در پناهگاه زیرزمینی خود در برلین دست به خودکشی زد.

دوران کودکی

 


 

آدولف هیتلر حدود ساعت ۰۶:۳۰ بعد از ظهر۲۰ آوریل ۱۸۸۹ دربراونا-آم-این، شهری کوچک در نزدیکی لینتز در ایالت اتریش شمالی، نزدیک به مرز آلمان زاده شد. پدر او آلویس هیتلر ( ۱۸۳۷۱۹۰۳)، یک کارمند پائین رتبه گمرک بود.


شایعاتی مبنی بر یهودی بودن هیتلر وجود داشت که هنوز هم ادامه دارد. گفته می‌شود، مادر بزرگش ماریا شیکل گروبر پدر هیتلر را وقتی در خانه یک یهودی به نام خانواده
ٔ «فرنکِن برگِر» در گراتز اتریش کار می‌کرد، به دنیا آورد. به هر حال تاریخ دانانی همچون ورنر مازر و ایان کِرشاو این امر را غیرممکن می‌دانند. مطالعات دقیق دانشگاهی (از جمله بررسی و تطبیق دقیق اسناد دوائر دولتی کوچکترین اثری از وجود چنین خانواده‌ای در آن منطقه نیافتند - مثلا بر مبنای اسناد مالیاتی و یا ثبت احوال و یا اسناد مالکیت و غیرو) بدون کوچکترین شکی نادرستی این شایعات را ثابت کردند. ظاهرا این شایعات را خود یهودیان بعد از پایان جنگ دوم جهانی دامن زدند به دو دلیل: یکی آنکه نشان دهند نفرت هیتلر از یهودیان ریشه در پیچیدگی‌ها و مشکلات ژرف روانی و خودبیزاری دارد، و دوم اینکه به هر صورت، حتی با نگاهی منفی، نمی‌توان نبوغ و قابلیت‌های سترگی در وجود هیتلر را انکار کرد، و یهودیان همواره کوشش دارند که چنین وانمود کنند که قوم یهود از سایر نوع بشر دارای قابلیت‌های درونی سترگ تری است. به هرروی نظریهٔ یهودی بودن هیتلر از دیدگاه جهان آکادمیک کاملاً مترود و متروک است.

مادر هیتلر، کلارا هیتلر (زادهٔ پولزل)، دومین دختر عموی آلویس بود. او شش بچه به دنیا آورد. تنها آدولف، که دومین فرزندش بود، و خواهر کوچکش پاولا در کودکی زنده ماندند.

آدولف یک پسر باهوش بود، او شیفته سخنرانی‌های پرفسور لئوپولد پُچ شده بود، کسی که در عقیده مرد جوان تأثیر زیادی داشت. هیتلر علاقه زیادی به مادرش داشت ولی می‌توان گفت که از پدرش متنفر بود، کسی که اهل انضباط بود. در کتابش نبرد من، که تا اندازه‌ای تبلیغاتی نوشته شده بود، آدولف لحنی مودبانه درباره پدرش دارد، به هر حال او اظهار می‌کرد تصمیم جدی که برای نقاش شدن داشت باعث اختلاف نظرات بسیاری در بین آنها شده بود. در ژانویه ۱۹۰۳ الویس مُرد، ودر دسامبر ۱۹۰۷ کلارا به دلیل ابتلا به سرطان سینه درگذشت.

 

اوایل بزرگسالی

اندکی پس از مرگ مادرش، هیتلر ۱۸ ساله، لینز را به قصد وین در جستجوی نقاش شدن ترک کرد، او حقوق یتیمی داشت، وبه عنوان یک طراح، برای خانه‌ها و ساختمان‌های مجلل مشغول به کارشد. او دوبار برای دانشکده هنر وین درخواست داد، ولی پذیرفته نشد. حقوق یتیمی او در ۱۹۱۰ قطع شد، اما مقداری پول از خاله اش به ارث برد. پول موروثی او نیز به زودی تمام شد. برای چندین سال او از روی کارت پستال‌ها نقاشی می‌کرد و آن‌ها را به تاجران می‌فروخت. هنوز هیتلر در حاشیه شهر و در محله‌های بی خانمانها زندگی می‌کرد. او در اوقات فراغتش بارها در اپرای تالار کنسرت وین شرکت کرده بود، به خصوص اساطیر اسکاندیناوی که توسط ریچارد وگنر اجرا می‌شد. او همچنین اوقات بسیاری را به مطالعه می‌گذراند.


بزرگ شود

آدولف هیتلر در جوانی.

هیتلر در سالهای اقامت خود در وین به عضویت یک گروه فعالضد یهود در آمد. در آن زمان اغلب، اهالی وین مردم یهودی را تحقیر می‌کردند. علاوه بر این مخالفت با یهود ریشه‌ای عمیق در فرهنگ کاتولیک‌های اتریش داشت. وین دارای یک جامعه بزرگ یهودی، شامل بسیاری از یهودی‌های ارتدکس اروپای شرقی بود. هیتلر تحت تأثیر روزنامه نگارانی هم چون لنز ون لیبن فیلز و سیاستمدارانی چون کارل لوگر، شهردار وین، یا جورج ریتر ون اسچونر قرار گرفت. و به واسطه آن‌ها هیتلر به برتری نژاد آریایی اعتقاد یافت که این اساس شکل گیری تفکر سیاسی او بود. سرانجام هیتلر باور نمود که یهودی‌ها دشمن فطری و مسلم آریایی‌ها هستند و هم چنین عامل اصلی مشکلات اقتصادی آلمان هستند.

در سال ۱۹۱۳، هیتلر برای اجتناب از خدمت سربازی در ارتش اتریش- مجارستان به مونیخ نقل مکان کرد. بیشتر هم نژادان آلمانی او نیز این مشکل را داشتند. ارتش اتریش بعدها او را بازداشت کرد و مورد آزمایش جسمانی قرار داد که برای خدمت نامناسب تشخیص داده شد، او مجاز به بازگشت به مونیخ شد. اما وقتی در اوت ۱۹۱۴ امپراتوری آلمان جنگ جهانی اول را آغاز کرد، برای لشکر باواریَن داوطلب شد. او یک سرباز وظیفه فعال بود که به عنوان پیغام آور در فرانسه و بلژیک در معرض دید آتش دشمن خدمت کرد. اگر چه خدمت هیتلر قابل تقدیر بود ولی به خاطر اینکه تابعت آلمانی او مفقود شده بود هرگز به بالاتر از سرجوخه ترفیع نیافت. او دوبار برای شجاعت در جنگ نشان صلیب آهنی، درجه دو، در دسامبر ۱۹۱۵، و صلیب آهنی، درجه یک (به ندرت به سرجوخه‌ها اعطا می‌شود)، در اوت ۱۹۱۸ را دریافت کرد.

در مدت جنگ هیتلر یک آلمانی میهن پرست دو آتشه شد، هرچند او تا سال ۱۹۳۲ تابعیت آلمانی نداشت. وقتی که مردم اعتقاد به شکست ناپذیری ارتش آلمان داشتند، آلمان در نوامبر سال ۱۹۱۸ تسلیم شد. هیتلر به خاطر تسلیم شدن آلمان دچار شوک شدیدی شد. او در آن زمان به خاطر حمله گازهای سمی در بیمارستان صحرائی بود و به طور موقت دچار نابینایی شده بود. مانند بسیاری از میهن پرستان، او سیاست مداران غیرنظامی را در تسلیم شدن آلمان مقصر می‌دانست.

حزب نازی

پس از جنگ هیتلر در ارتش ماندگار شد، و وظیفه سرکوبی شورش سوسیالیست‌ها را به خصوص در مونیخ، به عهده گرفت، چون او در سال ۱۹۱۹به آنجا بازگشته بود.

در همین زمان بود که فعالیت سیاسی هیتلر آغاز شد و وی به عنوان مأمور مخفی سازمان ضداطلاعات ارتش آلمان، و در رابطه با برخی رهبران افراطی نظامی چون ژنرال لودندروف، گروه کوچک خود را تأسیس کرد؛ همان گروهی که سپس به حزب ملی کارگران سوسیالیست آلمان (حزب نازی) بدل شد.

در نوامبر 1923 ژنرال لودندروف و هیتلر کودتای نافرجامی را ترتیب دادند که به کودتای مونیخ معروف است.

نتیجه جنگ جهانی اول برای آلمان شکستی فاجعه بار بود. کشورهای پیروزمند در "عهدنامه ورسای" شرایطی بس خفت بار را به این کشور تحمیل کردند. هیتلر مانند بسیاری از هم نسلان خود، تسلیم آلمان را رد می‌کرد، شکست آلمان را نتیجه اتحاد یهودیان و کمونیست‌ها می‌دانست و خواهان جبران آن بود. هیتلر پس از جنگ در سی سالگی به فعالیت تشکیلاتی روی آورد و در سال ۱۹۱۹ به جریان فاشیستی حزب کارگری آلمان پیوست. در جریان فعالیت‌های تبلیغاتی استعداد بی نظیر خود را در ایراد سخنرانی‌های پرهیجان و تحریک آمیز نشان داد. او شعارهای ساده و تکراری را با لحنی تند و آتشین بیان می‌کرد و نفرت و کینه توزی را به جان هواداران می‌دمید.

در سال ۱۹۲۱ هیتلر و هواداران افراطی او جریانی به نام حزب ملی کارگران سوسیالیست آلمان با نام اختصاری (حزب نازی) تشکیل دادند. این حزب در سال ۱۹۲۳ در مونیخ دست به شورش مسلحانه زد. اقدام نازی‌ها به شکست انجامید، هیتلر دستگیر شد و نه ماه به زندان افتاد.

هیتلر مرام سیاسی خود را به روشنی در کتاب "نبرد من" تشریح کرده است. به عقیده او عناصر "بیگانه" یا "غیر آریایی" باید از میان ملت آلمان زدوده شود، تا پاکی و اصالت خون ژرمن تأمین گردد. ملت آلمان باید خود را برای سروری جهان آماده کند. نازی‌ها حق خود می‌دانند که برای رسیدن به این هدف از هر وسیله‌ای استفاده کنند و تمام اقوام و ملت‌های "پست و غیر اصیل" را از سر راه خود بردارند. ناسیونال سوسیالیسم بیان ایدئولوژیک ساده و در عین حال کاملی برای یک نظام تام گرا (توتالیتر) است، که سلطه مطلق و انحصاری شالوده آن است، با شعارهایی از قبیل: ملت واحد، رهبر واحد، ایدئولوژی واحد، حزب واحد. حزب نازی از سال ۱۹۲۵ سیاست تازه‌ای در پیش گرفت که ریاکاری و عوام فریبی در آن نقش بارزتری داشت. هیتلر در نطق‌های سطحی و بی مایه، اما آتشین خود وعده می‌داد که با تشکیل رایش سوم مردم آلمان به پیشرفت و بهروزی کامل دست خواهند یافت و تمام مشکلات جامعه حل خواهد شد. با شکست "رایش دوم" در جنگ جهانی اول، در آلمان "جمهوری وایمار" تشکیل شده بود، که در بحران غرقه بود. در جامعه‌ای که لایه‌های گسترده مردم با بی کاری و فقر روبرو بودند، سخنان هیتلر برای برخی از ساده دلان جذابیت داشت.

مسیر قدرت

در انتخابات سال ۱۹۳۲ حزب نازی ۳۰ درصد آرا را کسب کرد و نشان داد که به مهمترین نیروی کشور تبدیل شده است. نیروهای مترقی و چپ نسبت به خطر قدرت گیری هیتلر هشدار می‌دادند. در سال ۱۹۳۳ بحران سیاسی عمیقی آلمان را فرا گرفته بود. حاکمیت راست گرای کشور بر آن شد که با استفاده از هیتلر به بن بست سیاسی خاتمه دهد و قدرت روزافزون نیروهای چپ را مهار کند. هیتلر در رأس دولتی ائتلافی صدر اعظم آلمان شد.

رژیم نازی

هیتلر با رشته‌ای از عملیات خشن و توطئه‌های رذیلانه (مانند به آتش کشیدن رایش تاگ، پارلمان آلمان) به درهم شکستن مقاومت نیروهای مترقی، سرکوب مخالفان و تحکیم قدرت خود دست زد. او آشکارا اعلام کرد که برای رسیدن به هدف، یعنی پیروزی "رایش سوم" از هیچ جنایتی روی گردان نیست. رژیم نازی طی دوازده سال حاکمیت جهنمی خود در داخل کشور به اختناق شدید، و در سیاست خارجی به تهدید و تجاوز ویرانگرانه دست زد. حزب نازی برای سرکوب مخالفان سیاسی و عقیدتی، در پپگرد و کشتار یهودیان، یگان‌های ضربتی ویژه‌ای مانند اس اس، اس آ و گشتاپو را سازمان داد. این باندها در گسترش رعب و وحشت در سراسر آلمان و سرزمین‌های اشغال شده، و برپایی نظامی وحشیانه و خفقان آلود فعال بودند. هیتلر برای نیل به آرزوهای جهانگشایانه خود زرادخانه عظیمی تدارک دید تا با آتش و باروت "برتری رجهانی رایش" را تأمین کند.د

بزرگ شود

 

 تجدید تسلیحات و اتحاد دوباره

آدولف هیتلر با بنیتو موسولینی در مونیخ

بزرگ شود

 

در مارس سال ۱۹۳۵ هیتلر با اعلام سربازگیری مجدد در ارتش قرارداد ورسای را زیر پا گذاشت. او مصمم به ساخت نیروی نظامی جدید، متشکل از نیروی دریایی و نیروی هوائی بود. نام نویسی بسیاری از مردان و زنان در ارتش جدید، برای حل مشکل بیکاری مناسب بود. ولی مشکلات اقتصادی آلمان بسیار جدی بودند.

در مارس سال ۱۹۳۶ او بار دیگر، با اشغال دوباره مناطق غیر نظامی راین لند به مفاد قرارداد ورسای تجاوز کرد. او جسورتر شد، چون انگلیس و فرانسه هیچ کاری برای توقفش انجام ندادند. در ژوئیه سال ۱۹۳۶ جنگ داخلی اسپانیا آغاز شد در آن زمان ارتش اسپانیا تحت فرماندهی ژنرال فرانچسکو فرانکو بود. شورشیان مخالف دولت خواستار حکومتی فاشیستی در اسپانیا بودند. هیتلر یگانهایی از ارتش را برای کمک به شورشیان فرستاد. نیروهای مستقر در اسپانیا سلاحهای جدید ارتش آلمان و شیوه‌های جنگی خود را آزمایش نمودند، که از آن جمله می‌توان به بمباران شهرهایی همچون جورنیکا و نابودی آن توسط نیروی هوایی آلمان در آوریل سال ۱۹۳۷ اشاره کرد.

هیتلر در ۲۵ اکتبر سال ۱۹۳۶ با دیکتاتور فاشیست ایتالیا بنیتو موسولینی پیمان اتحاد بست. این اتحاد بعدها توسط کشورهایی چون ژاپن، مجارستان، رومانی و بلغارستان گسترش یافت. مجموعه تمام این کشورها، با نام نیروهای محور شناخته می‌شدند. پس از آن در ۵ نوامبر، سال ۱۹۳۷، آدولف هیتلر با مقام رایش جلسه‌ای سری داشت که در آنجا طرح خود، یعنی بدست آوردن "فضای حیاتی" برای ملت آلمان را مطرح نمود. رژیم نازی در سال ۱۹۳۸ الحاق اتریش را به آلمان اعلام کرد. در اول سپتامبر ۱۹۳۹ با حمله برق آسای پیاده نظام مجهز آلمان (ورماخت) به لهستان، جنگ جهانی دوم آغاز گشت.

کشتار و سوزاندن جمعی

 هیتلر باهاینریش هیملر، رئیس اِس اِس  (متهم به جمع آوری یهودیان، کولی ها، اسلاوها و "دشمن بشریت")

بزرگ شود

هیتلر باهاینریش هیملر، رئیس اِس اِس (متهم به جمع آوری یهودیان، کولی ها، اسلاوها و "دشمن بشریت")

بین سالهای ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۵، اِس اِس، با همکاری حکومت و نیروهای جدیدی که از کشورهای اشغالی بودند، با روشی معین در حدود سه و نیم میلیون یهودی را در اردوگاه‌های ایرا کشتند. گروهی دیگر نیز به دلیل گرسنگی و بیماری در حین کار اجباری جان می‌دادند.علاوه بر یهودی ها، کمونیستها، هم جنس بازان، پروتستانها، معلولهای جسمی، عقب ماندگان ذهنی، اسیران جنگی شوروی، روشنفکران لهستانی، پیروان یهوه، روحانیون مخالف نازی، بیماران روانی، نیز جزو قربانیان بودند. این کشتارها که توسط نازی‌ها انجام می‌شد، در حال حاضر به طور کلی کشتار و سوزاندن جمعی گفته می‌شوند.

 

جنگ جهانی دوم

اول سپتامبر ۱۹۳۹ با حمله آلمان به لهستان، جنگ جهانی دوم آغاز گشت. هیتلر در در سال ۱۹۴۱ به خاک اتحاد شوروی حمله برد. در آخر سال ۱۹۴۱ با ورود آمریکا به جنگ، ارتشیان هیتلر در برابر جبهه وسیعی از نیروهای متفقین قرار گرفتند. ارتشیان نازی در سال ۱۹۴۳ در جبهه اتحاد شوروی (مقاومت استالینگراد) و در سال ۱۹۴۴ در جبهه غرب (پیاده شدن نیروهای متفقین در نورماندی) ضربات سنگینی متحمل شدند.

از اوایل سال ۱۹۴۵ ارتش‌های متفقین راه خود را به درون سرزمین آلمان باز کردند. ارتش ایالات متحده از غرب و ارتش سرخ از شرق به سوی برلین، پایتخت رایش سوم پیشروی کردند. در ماه آوریل ارتش سرخ برلین را به محاصره گرفت و به طرف ستاد فرماندهی رایش پیش رفت. این جنگ که مسئولیت مستقیم آن با هیتلر بود، به بهای جان نزدیک پنجاه میلیون انسان تمام شد.

آغاز حرکت

در ۱۲ مارس سال ۱۹۳۸، هیتلر اهالی اتریش را برای وحدت با آلمان تحت فشار قرار داد.

مسیر شکست

حمله آلمان به روسیه در آغاز برق‌آسا بود و پیروزیهای چشمگیری را برای نازیها به دست آورد ولی با آغاز سرما ورق برگشت.سازمان هواشناسی آلمان پیشبینی زمستان گرمی را کرده بود ولی در عمل چنین نشد،زمستان پیش رو بسیار سخت و سوزان بود.شهر استالینگراد انرژی سربازان آلمان را گرفت.استالین که از سوی ژاپن احساس آرامش کرده بود نیروهای خاوری شوروی را به جبهه باختری کشاند.حمله به ایران نیز آذوقه و سوخت و مهمات و جنگ‌افزار غربی‌ها و البته انبارهای آرد و گندم و سوخت ایران را به روسها رساند.فرماندهان و سپهبدان آلمانی تسلیم شدند و روسها به سوی آلمان پیشروی کردند.در باختر نیز نیرویهای آمریکایی و انگلیسی و تنی چند فرانسوی در روزی شناخته شده به روز دی(D-Day) در کرانه نرماندی پیاده شدند.هیتلر دستور سیاست جنگی سرزمین سوخته را داد که البته انجام نشد.

شکست و مرگ

آولف هیتلر رهبر رایش سوم در شامگاه سی ام آوریل ۱۹۴۵ به زندگی خود پایان داد. هیتلر در زمان مرگ تنها ۵۶ سال داشت، اگرچه به گفته شاهدان عینی، در آخرین دوران زندگی پیرمردی خسته و تکیده و بیمار شده بود. ارتشیان نازی در سال ۱۹۴۳ در جبهه اتحاد شوروی (استالینگراد) و در سال ۱۹۴۴ در جبهه غرب (پیاده شدن نیروهای متفقین در نورماندی در روز�



سه شنبه 11 بهمن 1398برچسب:زندگی نامه ی هیتلر, :: 14:16 ::  نويسنده : MOHSEN

ایدز، طاعون قرن




 

لینک کوتاه این مقاله :
http://www.niazemarkazi.com/article/pdf/10002484.html

 

   ایدز، طاعون قرن

از مامور اطلاعات بیمارستان که سراغ بخش عفونی و ایدز را می گیرم، نگاهش تغییر می کند و کمی دلسوزی توام با سرزنش چاشنی آن می شود.


با طی کردن مسافتی نه چندان کوتاه در محوطه سر سبز و پر از درخت بیمارستان امام خمینی، ساختمان قدیمی از پشت انبوه درختان خود را نشان می دهد، بیش از نیم قرنی از عمرش می گذرد! لوح کاشیکاری شده وسط دیوارهای آجری معرفی می کند: بخش بیماری های عفونی!

در طول راه به این فکر می کنم که آیا مبتلایان به ایدز یا خانواده هایشان که از این مسیر برای رسیدن به بخش عفونی عبور می کنند، سرسبزی محوطه را می بینند یا فقط روزهایی را می شمرند که به پایان راه باقی مانده است.

با ورود به بخش، بوی مواد ضدعفونی کننده مشام را پر می کند؛ چند نفری در راهروهای بخش منتظر گرفتن خدمات هستند و وجود آنها در طبقه اول بخش و به صورت سرپایی نشان می دهد طاعون قرن هنوز آن روی خود را به آنها نشان نداده و تا بستری شدن در طبقه دوم راه کم یا زیادی در پیش دارند.

صحبت های جوان ۳۰ ساله که ۵ سال از مبتلا شدنش می گذرد، با زوج جوانی که ظاهرا به تازگی متوجه ابتلای مرد به HIV شده اند، توجه را به خود جلب می کند: اصلا نگران نباشید، این بیماری با سرماخوردگی و سردرد و بیماری های دیگر هیچ فرقی ندارد، مهم این است که به خودت برسی... .

با ورود ۲ کودک و ۲ نوزاد با ۲ پرستار یا کسانی شبیه به پرستارها حرف های مرد ۳۰ ساله و نگاه های پر از نگرانی زوج جوان را رها می کنم و نگاه کنجکاوم را به آن کودکان می دوزم؛ ولی دانستن این که این کودکان از یکی از مراکز بهزیستی برای معاینه ماهیانه و گرفتن دارو آمده اند و آن ۲ خانم هم مربی آنها هستند و نه پرستار، چندان خوشایند نیست، هرچند می دانی اگر مبتلا نبودند، بودنشان آنجا معنایی نداشت ولی نمی خواهی باور کنی!

نگاه معصوم دختر ۵ ساله به چشمان مربی اش است و ترس از سوزن های نمونه گیری که هنوز بعد از چند سال برایش عادی نشده، در نگاهش موج می زند.

بیماری ایدز پدر و مادرش را از بین برده و هیچ کدام از اقوام دور و نزدیک حاضر به نگهداری کودکی که ممکن است برای آنها خطر ابتلا به این بیماری را داشته باشد، نیستند و به ناچار مهشید کوچک در یکی از مراکز بهزیستی و در کنار مصطفی که حدودا ۳ ساله است و ۲ نوزاد ۶ ـ ۵ماهه که همه سرگذشتی مشابه او دارند، به صورت تقریبا ایزوله زندگی می کند.

● ایدز چیست؟

ایدز بیماری ای است که از ویروسی به نام ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) منتقل می شود.این ویروس به تدریج قدرت دفاعی بدن را کم می کند، به طوری که فرد طی سال ها به انواع عفونت ها و سرطان ها مبتلا می شود.

آلودگی با ویروس (اچ.آی.وی) دارای دو مرحله است، مرحله اول که دوره نهفته بیماری است و فرد آلوده دچار بیماری واضحی نیست؛ در این مرحله که تا سال ها ادامه خواهد داشت وجود ویروس فقط از طریق آزمایش خون قابل اثبات است و فرد در ظاهر کاملا سالم به نظر می رسد.

در مرحله بعد علائم بیماری بتدریج ظاهر می شوند و تمام اعضای بدن بیمار بتدریج درگیر بیماری می شوند. این مرحله ای است که آن را ایدز می نامیم.

در حال حاضر زمان متوسط بین عفونت با HIV و ظهور علائم ایدز ۱۰ سال است. (دوره کمون) این زمان به مقدار زیاد از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به عوامل بسیار ازجمله وضعیت سلامتی، تغذیه، ورزش، روحی روانی و رفتارهای فرد بستگی دارد. در حال حاضر با تجویز درمان های موجود که تکثیر ویروس را مهار می کنند، می توان سرعت ضعیف شدن دستگاه ایمنی را کند کرد. همچنین می توان از بعضی از بیماری های همراه با ایدز پیشگیری یا آنها را درمان کرد. بنابراین تشخیص زودرس آلودگی به HIV امکان انتخاب های بیشتر درمانی و پیشگیری را فراهم می آورد.

اگرچه در شروع همه گیری بیماری ایدز شایع ترین راه های آلودگی استفاده از سرنگ های آلوده و فرآورده های خونی آلوده به ویروس بود، اما با گسترش این بیماری اکنون ارتباط ج__ن__س__ی شایع ترین راه آلودگی است.

اولین مورد بیماری ایدز در ایران در سال ۱۳۶۵ در یک کودک ۶ ساله هموفیل که از فاکتورهای انعقادی وارداتی آلوده به ویروس ایدز استفاده کرده بود، مشاهده شد و تاکنون در کشور بیش از ۲۰ هزار نفر مبتلا به ایدز شناخته شده اند و تخمین زده می شود میزان مبتلایان به ایدز در کشور بین ۶۰ تا ۸۵ هزار نفر باشد.

الگوی اپیدمیولوژیک ابتلا به ایدز در کشورهای مختلف متفاوت است؛ در کشور ما بیشترین مبتلایان به ایدز از طریق اعتیاد تزریقی بوده است، ولی به طور کلی در دنیا ابتلا به ایدز از طریق مسائل ج__ن__س__ی بیشتر است.

در گذشته جوانان یکی از گروه هایی به شمار می رفتند که به مراتب در مقابل HIV و ایدز ایمن تر بودند، اما امروزه بیش از نیمی از افرادی که آلوده می شوند را جوانان زیر ۲۵سال تشکیل می دهند. در این میان دختران نسبت به پسران به میزان بیشتری و در سنین پایین تری در معرض خطر آلودگی به HIV قرار گرفته اند.

● مرگ تدریجی یک رویا

مریم، پرستار جوانی است که تنها یک اتفاق ساده و پیش پاافتاده تمام آرزوهایش را بر باد داده است. شاید اگر ۶ سال پیش می دانست روزگار چنین سرنوشتی برایش رقم زده است، هیچ گاه از پذیرفته شدن در رشته ای که از دوران کودکی رویایش بوده است، این چنین خوشحال نمی شد.

ضعف جسمانی اش را ابتدا به حساب شب بیداری ها و گذراندن شیفت های کاری پشت سر هم گذاشت؛ اما اوضاع از آنچه فکر می کرد بدتر بود. قوای جسمانی اش روز به روز تحلیل می رفت. یکی از پزشکان بیمارستان به او پیشنهاد آزمایش خون داد، آزمایشی کامل. جواب آزمایش اما تلخ تر از آن بود که آن دکتر و دیگر همکارانش باور کنند: ایدز!

کاخ آرزوهایش به یکباره ویران شده بود، نگاه های پر از شک و ظن اطرافیان آزارش می داد، تمام روزها و لحظه هایی را که با بیماران گذرانده بود مرور کرد و بالاخره یادش آمد روزی را که به یک بیمار آمپولی تزریق کرده بود و وقتی می خواست سرپوش سرنگ را بگذارد و آن را دور بیندازد، سرنگ آغشته به خون بیمار به انگشتش فرو رفته بود و این پایان روزهای شیرینی بود که انتظارش را داشت.

سرگذشت این پرستار جوان تنها نمونه ای از صدها سرگذشتی است که فقط و فقط عدم آگاهی، عدم آموزش و بی توجهی به مسائل بخش بهداشت و درمان، رقم زده است.

در بخش عفونی از امنیت پرستاران خبری نیست؛ بارها اتفاق افتاده که بیماران معتاد مبتلا به HIV، برای گرفتن سرنگ یا گرفتن مرفین بیشتر پرستاران را مورد تهدید قرار داده اند و آنها نیز برای حفظ جان خود، خواسته بیمار را برآورده کرده اند. البته اینگونه بیماران مشکلات اجتماعی خودشان را دارند و ضرورت دارد که در کنار خدمات پرسنل بیمارستانی، یک مددکار اجتماعی به همراه نیروی انتظامی، وظیفه برقراری امنیت را در بخش بر عهده گیرند.

● مثلث اعتیاد، زندان، ایدز!

جلوی در اتاقش ۲ سرباز نشسته اند، شاید می ترسند فرار کند، از جلوی در نگاهش می کنم و اولین چیزی که نظرم را جلب می کند زنجیر نقره ای رنگی است که پایش را به لبه تخت بسته است، شلوارش مثل لباس زندانیان است.

۳ سال است زندانی شده و حدود۶ـ ۵ ماهی تزریقی بوده است و معلوم نیست ویروس را در زندان از چه کسی گرفته و یا چند نفر دیگر را هم مبتلا کرده است.

بیشتر بیماران مبتلا به ایدز بستری در بیمارستان امام خمینی معتاد هستند و مهم ترین مشکلی که بیشتر این بیماران عنوان می کنند، درد ناشی از نرسیدن مواد مخدر است که بعضی از آنها با خواهش و یا حتی تهدید درخواست تزریق مسکن مرفین می کنند ولی در این زمینه کاملا محدودیت وجود دارد.با توجه به این که به هر بخش تنها سهمیه محدود مرفین اختصاص داده می شود، این گونه نیست که به هر بیماری هر زمان که احساس نیاز کند، مرفین تزریق شود، چرا که قرار بر این نبوده که در بیمارستان های ما، مرفین جایگزینی برای مصرف مواد مخدر معتادان باشد و تنها به دلیل اثر ضددرد بودن آن در بیماران خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

بیماران HIV بستری در بیمارستان امام و حتی سایر مراکز درمانی این چنینی که در بیشتر موارد معتاد هستند، دائما مواد مخدر می خواهند و از آنجا که این گونه خواسته هایشان برآورده نمی شود، همیشه معترضند.

در ۲ آمار متناقض که چندی قبل منتشر شده است مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندان ها و اقدامات تامینی گفته در ۲۰ درصد زندانیان کشور همزمان دو بیماری سل و ایدز با هم دیده شده است، در حالی که رئیس سازمان زندان های کشور در گفتگو با مهر اعلام کرد که تنها ۷/۱درصد زندانیان به ویروس HIV مبتلا هستند.

حتی اگر در دید خوشبینانه اش آمار دوم را بپذیریم، از آنجا که هیچ گاه خرید و فروش مواد مخدر در زندان ها به صفر نرسیده است، همچنان خطر شیوع ایدز در بین زندانی ها وجود دارد. از بخش عفونی بیمارستان امام خمینی خارج می شوم، چهره تک تک آدم هایی که اینجا دیده ام لحظه ای از جلوی چشمانم کنار نمی رود، نه آن کودکان معصوم که بدون هیچ گناه و اشتباهی با این بیماری به دنیا آمده اند و نه کسانی که قربانی یک اشتباه یا رفتارهای پرخطر خودشان شده اند و نه کسانی که در این دو گروه جایی ندارند و حتی خودشان هم نمی دانند که کجا و چطور به این بیماری مبتلا شده اند.

 



یک شنبه 21 اسفند 1390برچسب:, :: 14:43 ::  نويسنده : MOHSEN

پایگاه اطلاع رسانی پزشکان ایران

 

یک شرکت آمریکایى اعلام کرده است که ممکن است ظرف پنج سال آینده واکسن بیمارى ایدز در دسترس قرار گیرد.



یک شنبه 21 اسفند 1390برچسب:, :: 14:43 ::  نويسنده : MOHSEN

کشف داروی ایدز توسط محققان ایرانی

 اگرچه درباره آمار شیوع ایدز در ایران، اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد، اما این دلیل نمی&zwnj;شود که محققان ایرانی نسبت به پژوهش در حوزه ی این بیماری بی&zwnj;توجه باشند.

 

 شنبه 14 بهمن 1385 هجری شمسی، در سومین روز از دهه مبارک فجر، تالار امام بیمارستان امام خمینی دانشگاه علوم پزشکی تهران شاهد مراسم تجلیل از محققانی بود که نام ایران را به فهرست کشورهای پیشرو در مطالعات مرتبط با درمان ایدز، اضافه کردند.

 

آیمود (IMOD)، نامی &zwnj;است که برای داروی ایرانی ضد ایدز انتخاب شده است که برای اولین بار در جهان کشف شده است و کاملا ایرانی است.

 

در این مراسم، که با حضور دکتر کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت و همتایان سابقش و جمعی دیگر از مسئولان نظام سلامت کشور برگزار شد، وزیر بهداشت، سخنان خود را با این جملات آغاز کرد: &laquo;ما اینجا می&zwnj;خواهیم در مورد بیماری حرف بزنیم که کابوس قرن نامیده می&zwnj;شود و تا کنون 25 میلیون نفر را به کام مرگ فرستاده است و هم&zwnj; اکنون حدود 40 میلیون نفر در جهان به آن مبتلا هستند.&raquo;

دکتر لنکرانی با اشاره به این&zwnj;که این دارو حاصل تلاش 6 ساله ی یک تیم پزشکی از متخصصان علوم پایه و بالینی و همکاری 15 مرکز در داخل کشور است، گفت: &laquo; در تحقیقات مربوطه معلوم شد، پس از یک دوره درمانی 90 روزه، حتی 2 سال پس از قطع دارو، اثرات تقویت سیستم ایمنی توسط دارو باقی می&zwnj;ماند و این در حالی است که آیمود دارویی است که اساس گیاهی داشته و بر خلاف تمام داروهای قبلی عوارض مهمی &zwnj;ندارد.&raquo;

 

  

 

برنامه ی مبارزه با ایدز در ایران

لنکرانی با اشاره به اینکه ایران تنها کشور منطقه است که داروهای ایدز را رایگان در اختیار بیماران قرار می&zwnj;دهد، گفت: &laquo;مطالعات زیادی در دنیا در زمینه داروهای موثر بر بیماری ایدز انجام شده که نتایج دلگرم &zwnj;کننده&zwnj;ای نداشته است، اما داروی جدید تولید شده در کشور با تقویت سیستم ایمنی و افزایش تعداد سلول های CD4 (سلول های دفاعی) بدن بیمار را در مقابل عوارض عفونت تقویت کرده و باعث عمر طولانی تری برای بیمار می&zwnj;شود.&raquo;

وزیر بهداشت گفت: &laquo;با وجود اینکه این داروی جدید در حال ثبت در اروپاست، برخی از کشورها خواستار استفاده از این دارو شده&zwnj;اند؛ چرا که این دارو می&zwnj;تواند به&zwnj;عنوان داروی همراه، در کنار داروهای ضد&zwnj; ویروس ایدز، تحول مهمی &zwnj;در درمان بیماری ایدز به ویژه در مرحله ی علامت دار شدن بیماری ایجاد کند و سال های عمر طولانی&zwnj;تر و با کیفیت بالاتری را برای بیماران ایجاد کند.&raquo;

 

داروی ایرانی ایدز یا همان " آیمود" می تواند تعداد سلول&zwnj;های دفاعی بدن فرد مبتلا به ایدز را که موسوم به سلول&zwnj;های CD4 هستند و کمبود آنها در این بیماران، باعث ایجاد عوارض ایدز و مرگ و میر بیماران می&zwnj;شود، افزایش دهد، یعنی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. در نتیجه قادر است بیمار را از مرحله&zwnj;ای که به دلیل نقص ایمنی به شدت بی دفاع است، بیرون آورده و از عوارض بیماری و مرگ و میر بیماران مبتلا به ایدز پیشگیری کند.

 

 

برتری بزرگ داروی آیمود

در ادامه این مراسم، دکتر رسول دیناروند، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، پشت تریبون قرار گرفت و به قول خودش &laquo;مواردی را که ضروری می&zwnj;دانست&raquo; متذکر شد.

دکتر دیناروند گفت: &laquo;استراتژی درمان بیماری ایدز در حال حاضر در دنیا روی استفاده از داروهای ضد ویروس متمرکز است و در سال&zwnj;های اخیر چندین گروه از این داروها در دنیا عرضه شده که معمولا این داروها با قیمت بسیار زیادی وارد بازار دارویی می&zwnj;شوند. این در حالی است که اکثر بیماران مبتلا به ایدز در کشورهای جهان سومی&zwnj;زندگی می&zwnj;کنند که معمولا فقیر هستند.&raquo;

دکتر دیناروند در ادامه به درمان&zwnj;های ضد ویروسی و واکسن ایدز، به عنوان استراتژی&zwnj;های کنترل بیماری ایدز در جهان اشاره کرد و گفت: &laquo;علی رغم تلاش&zwnj;های زیاد، هنوز در مورد این استراتژی&zwnj;ها، موفقیت زیادی به دست نیامده است.&raquo;

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت به داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی در بیماران مبتلا به ایدز به عنوان استراتژی سوم اشاره کرد و ادامه داد: &laquo; امروزه به دلیل سختی مبارزه ی مستقیم با ویروس، توجه شرکت&zwnj;های داروسازی به سمت داروهایی معطوف شده که بتوانند با تقویت سیستم ایمنی بدن، بیماری را کنترل کنند. هم اکنون چندین داروی تقویت کننده ی سیستم ایمنی بدن انسان، توسط شرکت&zwnj;های بزرگ چند ملیتی داروسازی جهان تحت بررسی و تحقیق هستند و اولین دارویی که در این گروه از داروها مطرح شد، ولی متاسفانه به دلیل عوارض جانبی زیاد و شدید کنار گذاشته شد، "اینترلوکین 2" بود.&raquo;

وی با بیان این&zwnj;که نکته جالب در مورد داروی ایرانی ضد ایدز، استفاده از همین استراتژی جدید درمان ایدز در جهان است، گفت: &laquo;اگر دارویی وجود داشته باشد که سلول&zwnj;های دفاعی بدن فرد مبتلا به ایدز را که موسوم به سلول&zwnj;های CD4 هستند و کمبود آنها در این بیماران، باعث ایجاد عوارض ایدز و مرگ و میر بیماران می&zwnj;شود، افزایش دهد، می&zwnj;تواند بیمار را از مرحله&zwnj;ای که به دلیل نقص ایمنی به شدت بی دفاع است، بیرون آورده و از عوارض بیماری و مرگ و میر بیماران مبتلا به ایدز پیشگیری کند که این داروی جدید یا همان " آیمود" این قابلیت را دارد.&raquo;

 

داروی آیمود حاصل تلاش 6 ساله ی یک تیم پزشکی از متخصصان علوم پایه و بالینی و همکاری 15 مرکز در داخل کشورمان است که در تحقیقات مربوطه معلوم شد، پس از یک دوره درمانی 90 روزه، حتی 2 سال پس از قطع دارو، اثرات تقویت سیستم ایمنی توسط دارو باقی می&zwnj;ماند و این در حالی است که آیمود دارویی است که اساس گیاهی داشته و بر خلاف تمام داروهای قبلی عوارض مهمی &zwnj;ندارد.

 

 

چگونه آیمود باعث افزایش تعداد سلول&zwnj;های CD4 می&zwnj;شود؟

آنچه در مورد این دارو حائز اهمیت است و همه مسئولان امر روی آن تاکید داشتند، توانمندی داروی آیمود در افزایش تعداد سلول&zwnj;های CD4 است.

اما اینکه چگونه آیمود باعث افزایش تعداد این سلول&zwnj;ها می&zwnj;شود، سئوالی است که در حاشیه ی مراسم، دکتر دیناروند در مورد آن توضیح داد:

&laquo;مطالعاتی در حال انجام است که علت این موضوع مشخص شود، ولی هنوز مکانیسم این اثر به طور کامل مشخص نشده است. پروژه ی مشترکی بین محققان ایرانی و سوئدی در حال انجام است و در طول 3-2 هفته ی اخیر به سرنخ&zwnj;هایی رسیده&zwnj;اند که اگر تایید شود، یک اتفاق بسیار ارزشمند خواهد بود. چون اگر مکانیسم اثر یک دارو مشخص نشود، معمولا دفاع از آن دارو سخت می&zwnj;شود.&raquo;

 

اساس گیاهی داروی آیمود

یکی دیگر از نکات مهم در مورد داروی ایرانی ایدز یا همان آیمود، اساس گیاهی آن است. دکتر دیناروند در این باره&zwnj; گفت: &laquo;این دارو از سه گیاه و دو ماده ی شیمیایی که اثر آن&zwnj;ها در تقویت سیستم ایمنی بدن به اثبات رسیده، ساخته شده است. هم چنین گیاهان به کار رفته در این دارو پیش از این هم در طب سنتی ایران و جهان کاربرد داشته، اما تاثیر جدید آن&zwnj;ها در این دارو برای نخستین بار شناخته شده است.&raquo;

 

داروی ایرانی ضد ایدز یا همان آیمود، اساس گیاهی دارد. این دارو از سه گیاه و دو ماده ی شیمیایی که اثر آن&zwnj;ها در تقویت سیستم ایمنی بدن به اثبات رسیده، ساخته شده است.

 

 

تولید این دارو در ایران بر عهده کدام نهاد بوده و در کجا تولید شده است؟

دکتر دیناروند در این باره گفت: &laquo;این دارو با حمایت دفتر همکاری&zwnj;های فناوری ریاست جمهوری و توسط شرکت پارس روس که محققان بسیاری در آن مشغول پژوهش هستند، عرضه شده و در 6-5 سال گذشته کارآزمایی&zwnj;های بالینی مختلف&zwnj; چند مرکز دانشگاهی و بیمارستانی بر روی این دارو صورت گرفته است. همچنین پرونده این دارو مدت 3 سال است که در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحت بررسی بوده و 2 ماه پیش به تایید کمیسیون قانونی ساخت داروها در وزارت بهداشت رسیده است.&raquo;

 

هنوز امکان تولید انبوه را نداریم

دکتر دیناروند در پاسخ به این سئوال که ما چقدر با تولید انبوه این دارو فاصله داریم، با اشاره به این که شرکت پارس روس یک شرکت تحقیقاتی بوده و فاقد امکانات لازم برای تولید انبوه این دارو است، گفت: &laquo;این شرکت در حال حاضر از امکانات مراکز دیگر مانند انستیتو پاستور ایران استفاده می&zwnj;کند و درباره تولید انبوه آن هم در نهایت خود شرکت پارس روس باید تصمیم گیری کند.&raquo;

منبع : همشهری



یک شنبه 21 اسفند 1390برچسب:, :: 14:43 ::  نويسنده : MOHSEN

ایدز یا سرما خوردگی؟

برای اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه فرمایید

 

در سال 1981 هشت مورد و خیم از ابتلا به بیماری " کاپوسی سارکوما"، یکی از انواع خوش خیم تر سرطان که معمولا در میان افراد سالمند شایع است، در میان مردان هم جنس گرای نیویورک گزارش شد.تقریباً همزمان با این موارد، شمار مبتلایان به یک عفونت ریوی نادر در کالیفرنیا و نیویورک بالا رفت.با این که در آن زمان عامل شیوع ناگهانی این دو بیماری مشخص نشده بود، اما معمولا از این دو واقعه پزشکی به عنوان آغاز ایدز یاد می کنند.در طی یک سال این بیماری بدون نام، گسترش زیادی داشت تا سرانجام در 1982 آن را ایدز(Syndrome Deficiency Immune (Aquired نامیدند.به مرور شمار بیشتری متوجه این بیماری جدید شدند، چون گروه های گسترده تری از مردم، و نه فقط همجنس گرایان، را مبتلا می کرد.بیماران هموفیل و معتادان تزریقی با علائمی مشابه ایدز به پزشک مراجعه می کردند.همزمان با ظهور ایدز درآمریکا، درآن سوی اقیانوس آتلانتیک پزشکان در فقیرترین قاره جهان آفریقا، متوجه شیوع یک پدیده جدید بهداشتی شدند

این بیماری که در زبان محلی" اسلیم"(SLIM) &ndash; مرگ در اثرتحلیل تدریجی بدن &ndash; نام گرفته بود، در آفریقا به معضلی عمیق تبدیل می شد.در وهله اول پزشکان دلیلی نمی دیدند که ایدز، بیماری شایع درمیان همجنس گرایان آمریکای ثروتمند، را با اسلیم مرتبط بدانند.اما تحقیقات بعدی و شیوع علائمی مشابه درمیان زنان و دگر جنس گراها نشان داد که هر دوی این بیماری ها یکی بوده وهمان ایدز است.درهیاهویی از جنجال ها و ابهامات گسترده درباره این بیماری کشنده جدید، تلاش ها برای تشخیص علت بروز ایدز و نحوه انتقال آن، با شتابی بی سابقه آغاز شد.در سال 1984 یک گروه محقق آمریکایی به ریاست" رابرت گالو" اعلام کرد که آنها عامل بیماری ایدز را کشف کرده اند، یعنی همان ویروسی که ما آن را حالا اچ آی وی می خوانیم.البته این ادعا با اعتراض " لوک موننتیر" و گروه محققان فرانسوی او، که ماه ها قبل این ویروس را شناسایی کرده بودند، روبرو شد.در بحبوحه این جنجال ها محققان برای پیدا کردن درمان ایدز بسیج شدند: جستجویی که هنوز هم ادامه دارد.آزمایش های خون نشان داد که ویروس اچ آی وی سراسر جهان را در پنجه مهلک خود گرفته و در مدت زمانی کم به تمام قاره ها گسترش یافته است.تلاش ها برای درک این ویروس به موضوعی بسیار اضطراری تبدیل شد. این که از کجا آمده و چرا در قرن بیستم هم زمان در دو نقطه مختلف یعنی آفریقا و آمریکا ظهور کرده بود؟

منشا اچ ای وی
طبق شواهد روشن و قانع کننده ای که وجود دارد، شکی نیست که ایدز از ویروس اچ آی وی ناشی می شود. اما درحال حاضر تاکید بر این موضوع است که درک سر منشا ویروس اچ آی وی برای کشف واکسن و درمان های موثرتر امری حیاتی است.براساس آخرین تحقیقات در زمینه مختصات ژنتیکی اچ آی وی، عامل انتقال ایدز، مشخص شده این ویروس از ترکیب دو ویروس مختلف در میمون شامپانزه به وجود آمده است.این ویروس ها از نوع ویروس" اس آی وی"( Virus Simian Immunodeficiency ) هستند که در میمون ایجاد بیماری می کند.این تحقیقات نظریه ای رایج را که می گوید ایدز در طی یک قرن گذشته در جنگلهای غرب آفریقا ظهور کرده است، تایید می کند.درسال 1999 نشریه" نیچر" در شماره ماه فوریه خود یک نظریه عملی را به چاپ رساند که مورد حمایت گسترده کارشناسان این رشته قرار گرفت.براساس این نظریه ویروس عامل ایدز ابتدا از طریق یکی از زیر گونه های شامپانزه در آفریقا به انسان سرایت کرده است.به اعتقاد دانشمندان انسان اولین بار در نیمه نخست قرن گذشته در نتیجه شکار و تغذیه گوشت شامپانزه، سنتی که هنوز در آفریقا ادامه دارد، به این ویروس آلوده شد.اس آی وی در گذشته ای نه چندان دور وارد بدن انسان شد و پس از جهش ژنتیکی به اچ آی وی تبدیل شد.به احتمال قریب به یقین ناحیه گینه بیسائو درغرب آفریقا مکانی است که این نقل و انتقال درآن صورت گرفته است.بسیاری از دانشمندان بر این باورند که انتقال ویروس بیش از یک بار روی داده است، چون نمونه های گوناگونی از این ویروس، درانسان باعث بروز ایدز می شود.اما تعیین زمان دقیق انتقال از حیوان به انسان مشکل آفرین تر است.نکته قابل توجهی که در تحقیقات مشخص شد این بود که در قرن نوزدهم هیچ یک از میلیون ها آفریقایی که به زور به بردگی کشیده و به کشورهای خارجی منتقل شدند، به این ویروس آلوده نبودند

جسد زن ایدزی

                                            **********************************

ویروس HIV از طریق عمل جـنسی با در مـعـرض قـرار گـرفتـن غشـاءهـای مـخـاطی آلت تناسلی مرد، دهان، مهبل و مقعد با منی مبتلا به ویرس ایدز، پیش انزال، ترشـح هـای مـهبـلی یـا خـون انـتـقال مـی یـابد. چنین راه انتقال ویروس HIV غیر قابل پیش بــیـنـی میباشد. بعبارت دیگر شخصی ممکن است با یکبار عمل جنسی مبتلا شـود، و شخص دیگری چندین بار روابط جنسی داشته باشد و هرگز مبتلا نگردد. به عـلاوه، تعیین درصد احتمال ابتلا هنگام رفتارهای جنسی خاص قابل برآورد نمیباشد. فقط می توان در مورد هر رفتار، از واژه های پرخطر و کم خطر استفاده نمود. که با یک کاندوم ساده میتوان از آن پیشگیری کرد

 

پیشگیری از HIV و مواد مخدر

یک سوم مبتلایان به HIV گفته می شود که معتادان تزریقی هسـتـنـد. ایـن آمار شامل تـعـداد افـرادی کـه هـم زمـان با اعتیاد به مواد مخدر (تزریقی و غیر تزیرقی) یـا الـکـل، از طریق رفتارهای پر خطر جنسی دچار HIV می شوند، نمیـگردد. افرادی که آلوده به مواد مخدر هستند باید نکات زیر را رعایت نمایند:

پرهیز کلی از مصرف مواد مخدر
مراجعه به برنامه های درمان و ترک اعتیاد
استفاده از سرنگهای تمیز و خودداری از بکارگیری شراکتی سرنگ
دوری از ارتباط جنسی خطرناک یا هر نوع عملی کـه دیـگران را در مـعـرض خـطــر قرار دهد. ویروس HIV بطور مؤثر از طریق شستشوی مناسب وسایل استعمال مواد بـا آب تمیز از بین می رود.

پیشگیری از HIV و بارداری

هیچ کدام از برنامه های  پیشگیری از HIV به اندازه برنامه های پیشگیری در زنان باردار موفق نبوده است. 90 درصد از مـوارد بـیـماری ایـدز در کـودکان بـدلیل انتقال آن از طریق مـادر-فـرزنـدی روی میـدهد.

بـا نـبـودن واکسـن و درمان قطعی تلاش ما برای غلبه بر بیماری مسـری HIV بـایـد روی پیشگیری از آن تمرکز یابد. چـه اعـمـال جـنـسی بـاشـد، چـه مـصـرف مـواد مخـدر و چه  رفتارهای دیگری که فرد را در معرض خطر ابتلا قرار دهد، لازم اسـت مـردم از آموزشها و مهارتهای صحیح برای محافظت از خودشان بهره مند گردند.
از آنجایی که احتمال
تولید یک دارو و یا واکسن در آینده نزدیک کم می باشد، تلاش برای کاستن بیماری مسری ایدز باید به عـنوان هدفی اولیه بر پیشگیری از این بیماری تمرکز یـابد. پــزشکان و  ارائه کنندگان اقلام بـهداشتی باید نقش عمـده ای در ارائه مشـاوره و اطلاع رسانی های پیشگیرانه ایفا نمایند. برای پزشکان مهم است که بدانند پیشگیری از ایدز نیازی به مهارتهای مشاوره ای و مداخلات روانشناختی گسترده ندارد

ایدز در افریقا

ایدز در جهان

ایدز در ایران

با توجه به اینکه در مدارس ما برای نوجوانان  ودر رسانه های ما برای عموم مردم درباره ایدز و روشهای پیشگیری آن آموزشی داده نمیشود تنها چون حرف زدن در این باره همیشه بی ادبی خوانده میشود باید انتظار داشت که آمار ایدز در کشور افزایش بیابد از سویی چون اکثر بیماران  به گوشه نشینی و پنهان کردن بیماری از عموم  میپردازد تنها به  این دلیل  که متاسفانه در فرهنگ ما بیمار ایدزی را گناه کار میدانند  بدون توجه به اینکه بدانند اصلا از چه طریقی فرد بیمار شده است و...درنتیجه  اکثر بیماران  در سرشماری قرار نمیگیرند درنتیجه آمار فعلی مطمعنا آمار دقیقی نیست

 

 



یک شنبه 21 اسفند 1390برچسب:, :: 14:43 ::  نويسنده : MOHSEN

[ گزارش سازمان ملل متحد ]

در تصاویر زیر میزان پراکندگی بیماران مبتلا به HIV در سراسر جهان نمایش داده شده است . هچنین در تصاویر دیگر رشد این بیماری در سراسر جهان و همچنین پیش بینی خوش بینانه برای سال 2010 مشخص گردیده است

 

 

 

منبع گزارش سازمان ملل متحد در مورد ایدز

مطالب مرتبط :

همکاران شماره 54

مصاحبه ای جذاب با استاد حمید کاظمی هنرمند و پژوهشگر

لزوم توجه به مبلمان شهری

بررسی عوامل بزه دیدگی در خانواده

خلیج عربی یا توطئه غربی



یک شنبه 21 اسفند 1390برچسب:, :: 14:43 ::  نويسنده : MOHSEN

  تماس جنسی نا امن


ویروس HIV از طریق مایع منی (همچنین شامل مایعی که قبل ازمنی خارج می شود) ، ترشحات دستگاه تناسلی زنان وخون افراد مبتلا به آن منتقل می شود و افرادی که با این ترشحات ، چه از طریق همجنس بازی و چه از طریق روش معمول جنسی ، تماس حاصل نمایند دچار عفونت HIV می گردند

وجود بیماریهای مقاربتی مثل سوزاک، سفلیس و همچنین زخمهای دستگاه تناسلی خطر آلودگی را چند برابر خواهد کرد.

بدیهی است اگر شما و یا همسرتان به عفونت HIV مبتلا نباشید از راه جنسی به این بیماری مبتلا نخواهید شد

 

بعضی از دلایل حاکی از آن می باشد که از طریق روابط جنسی دهانی نیز ممکن است فرد دچار عفونت HIV گردد.
گفتنی است که احتمال انتقال عفونت HIV از مردان آلوده به زنان در طول ارتباط جنسی به مراتب بیش از انتقال این عفونت به مردان می باشد و مایع منی آلوده ممکن است برای چند روز در واژن زن باقی بماند.
سلولهای ناحیة دهانة رحم نیز دارای استعداد زیاد برای ابتلا به عفونت HIV هستند. اگر چه زنان از طریق ارتباط جنسی در معرض بیشتری از ابتلا به عفونت HIV می باشند، ولی به یاد داشته باشید که جانسون، قهرمان بسکتبال از طریق داشتن ارتباط جنسی با یک زن مبتلا به این بیماری گردید.

زمانی که جانسون قهرمان بسکتبال اعلام نمود که به عفونت HIV مبتلا شده است، این نکته را خاطرنشان کرد که وی همواره به عنوان یک بازیکن تیم ورزشی مجبور به مسافرتهای فراوانی بود و هرگز در مورد داشتن ارتباط جنسی بازنان دارای عفت اخلاقی نبوده است.
در یک روزنامه چنین گزارش شد که به علت نبود عفت اخلاقی جانسون نمی داند که کدامیک از زنان، وی را مبتلا به این بیماری وحشتناک کرده است.
ابتلای افراد به عفونت HIV از طریق ارتباط جنسی معمول در بسیاری از کشورهای افریقایی و برخی از مناطق آمریکای جنوبی مشاهده می شود.
اگر چه در ایالات متحده این انتقال بیشتر از طریق روابط میان افراد همجنس باز صورت گرفته است، ولی در پسران جهان بیش از 75% موارد انتقال عفونت HIV از طریق داشتن روابط جنسی معمول با فرد آلوده بوده است که این روند در کشور آمریکا و کانادا به سرعت رو به رشد می باشد
بسیاری از زنان در آمریکا از طریق داشتن روابط جنسی با مردان آلوده به عفونت HIV دچار این بیماری می شوند هر چند که این مردان معتاد به مواد مخدر تزریقی نمی باشند.
 

همجنس بازی از روشهایی است که موجب ابتلای افراد به عفونت HIV می شود؛ به ویژه شخصی که مفعول واقع شده است، در معرض بیشتری از این آلودگی قرار دارد زیرا آلت تناسلی فرد موجب پارگی لایه های داخلی مقعد شده و این امر موجب می گردد تا HIV که درون مایع منی قرار دارد به راحتی وارد جریان خون شود.
 

 

 

 

سرایت از مادرآلوده به جنین در داخل رحم و یا انتقال به کودک درطی دوران شیردهی

 

ویروس HIV از مادر آلوده به کودک ممکن است در دوران حاملگی، هنگام وضع حمل یا کمی بعد از زایمان انتقال یابد.

HIV می&zwnj;تواند در شیر پستان زن آلوده وجود داشته باشد و به نوزادش منتقل شود اما با وجود داروهای خاص٬ شانس این انتقال بسیار کاهش می&zwnj;یابد هر چند در بسیاری از کشورهای در حال پیشرفت و فقیر، چنین داروهایی در دسترس نیست.

در کودکان٬ آلودگی به HIV  بسرعت به طرف ایجاد بیماری ایدز پیشرفت می&zwnj;کند و شانس زنده ماندن کودک هم کم است.

 

 

 

 

 

◄ استفاده مشترک از سرنگ و سوزن آلوده جهت تزریق

 

استفاده مشترک از سرنگ آلوده (که این عمل میان افراد معتاد به مواد مخدر تزریقی بسیار معمول می باشد ) و یا برخورد تصادفی با سوزن آلوده به عفونت HIV (گاهی اوقات این امر در مراکز پزشکی اتفاق می افتد) موجبات ابتلای افراد به عفونت HIV فراهم می آورد .

 

خالکوبی با سوزن آلوده؛ سوراخ کردن گوش بوسیله سوزن و وسایل آلوده؛ استفاده از مسواک و تیغ ریش تراش شخص بیمار؛ درمانهای دندانپزشکی، ختنه و یا جراحی های دیگر با وسایل آلوده از دیگر موارد انتقال HIV می باشد.

 

 

سرایت از طریق خون و فرآورده&zwnj;های خونی

 

در اوایل دهه 1980 عفونت HIV به سرعت میان افرادی که به علت ابتلا به بیماری هموفیلی مجبور به تزریق خون بودند افزایش پیدا نمود. افراد مبتلا به هموفیلی در هنگام خونریزی٬ خونشان منعقد نمی شود.به همین علت هنگام آسیب دیدگی مقدار زیادی خون از بدنشان خارج می شود. در اوایل شیوع اپیدمی ایدز بیش از نیمی از 20000 فرد مبتلا به هموفیلی دچار عفونت HIV گردیدند.
در میان دهه 1980 آزمایش تشخیص آنتی بادی HIV (این آزمایش وجود عفونت HIV را مشخص می نمود)&zwnj; دردسترس عموم قرار گرفت و بانک خون نیز آغاز به شناسایی خونهای اهدایی نمود. از سال 1987 به بعد دیگر هیچ فرد مبتلا به هموفیلی به علت تزریق خون دچار عفونت HIV نگردید.
اگر چه تزریق خون یکی از مواردی بود که افراد دچار عفونت HIV می شدند ولی هیچ فردی از طریق اهدای خون به این عفونت مبتلا نگردید. زیرا هنگام اهدای خون از سوزنهای یکبار مصرف استفاده می شد و نیز خونهای تزریقی قبلا از نظر وجود HIV بررسی می گردید.
 

 

 

 

راه&zwnj;های دیگر سرایت عبارتند از:

پیوند اعضا  و یا بافت آلوده به عفونت HIV .
 

 

 

 

 


شایعترین راه سرایت٬ تماس جنسی نا امن است.

در هنگام رابطه جنسی٬ همیشه و در هر شرایطی از کاندوم استفاده کنید.

  پوست سالم٬ یک سد بسیار قوی دربرابر ورود HIV وسایر ویروسها وباکتری ها است.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

ایدز (HIV) از چه راههایی سرایت نمی کند؟

 

دانستن روشهایی که از آن طریق عفونت HIV انتقال نمی یابد، بسیار مناسب و سودمند خواهند بود زیرا موجب می شود که افراد نگرانیهای بی مورد خود را در مورد ابتلا به عفونت  HIVکنار بگذارند.

 

٭ این عفونت از طریق تماسهای معمول دست دادن ، بغل کردن و درآغوش گرفتن ٬ عطسه و سرفه ٬ تماس داشتن دراتوبوس و یا قطار و وسایط نقلیه انتقال نمی یابد.

 

٭ HIV از طریق نیش حشرات و یا تماس با حیوانات منتقل نمیشود. (از آنجا که HIV در بدن حشرات قادر به زیست نمی باشد بنابراین بر اثر گزش حشرات مانند پشه ، فرد به عفونت HIV مبتلا نخواهد شد.)

 

٭ بر اثر پوشیدن لباس در فروشگاهها ،&zwnj; لمس دستگیره در پول و یا دیگر اشیائی که افراد مبتلا بدان دست بزنند، عفونت HIV منتقل نمی گردد.

 

٭  استفاده شریکی از تلفن٬ وسایل حمام٬ توالت&zwnj;های عمومی٬ نوشیدن آب از شیر آب و یا شنا در استخری که افراد مبتلا به نیز در آن شنا کرده اند نیز باعث مبتلا شدن فرد نمی گردد.

 

٭ تنفس هوای آلوده خون و غذای آلوده نیز فرد را مبتلا نمیسازد حتی به طور مشترک غذا خوردن، استفاده از لوازم آشپزخانه یکدیگر وسایل آرایش  و حتی مسواک نیز تاکنون موجب ابتلا افراد به عفونت HIV نگردیده است.

 

٭ تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر سرایت HIV از کودکان مبتلا به دیگر همکلاسان فرد بر اثر تماس های غیر جنسی به دست نیامده است و حتی کارمندانی که مبتلا به عفونت مزبور هستند با تماسهای غیر جنسی موجب ابتلا دیگر افراد نخواهندشد .

 

 

 

 

چرا بعضی افراد زمینه ی بیشتری برای ابتلا به عفونت HIV دارند؟

 

یکی از شگفتیهایی که در مورد انتقال عفونت HIV وجود دارد این است که هنوز هیچ رابطه ای مشخصی میان تعداد دفعاتی که فرد با یک شخص مبتلا به عفونت HIV رابطه ی جنسی داشته و ممکن است به عفونت مزبور مبتلا شود وجودندارد.

احتمال انتقال عفونت HIV با افزایش تعداد دفعات ارتباط جنسی با فرد مبتلا افزایش می&zwnj;یابد .

ولی بعضی از افراد استعداد بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند بعضی از این افراد تنها با یک بار ارتباط جنسی با فرد مبتلا به عفونت HIV دچار این بیماری شده ولی بعضی دیگر در حالی که سالها دارای ارتباط جنسی با فرد بیمار می شوند مبتلا به عفونت مزبور نشده اند.

 

 

 

 

 

چگونه می توان احتمال ابتلا افراد به عفونت HIV را سنجید؟

 

گروهی از افراد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری ایدز قرار دارند. به یاد داشته باشید که منش رفتاری و سبک زندگی در این امر می تواند بسیار مهم و حایز اهمیت باشد جدول1  احتمال ابتلای افراد را به عفونت HIV نشان میدهد.

با مطالعة این جدول به خوبی متوجه خواهید شد که دانش آموزان و دانشجویان باید بیشتر مراقب خود باشند شما با مطالعة جدول مزبور می توانید بفهمید که تا چه حدودی در معرض ابتلا به بیماری ایدز قرار دارید بدین ترتیب که آیا همسر شما جزء گروهایی است که بیشتر در معرض ابتلا به عفونت HIV قرار دارد . (افراد همجنس باز و..) و یا این که همسر شما از وضعیت سلامتی خود اطلاع دقیقی دارد یا خیر.

شما از طریق جدول زیر خواهید فهمید که آیا شانس ابتلای شما به عفونت HIV کمتر از 1/1000 ، 1/1000 یا بیشتر از این میزان است.

گفتنی است اکثر افرادی که شما با آنها آشنا هستید شرایط خونی ناشناخته ای دارند به عبارت دیگر  این افراد تحت آزمایشهای تشخیصی عفونت HIV قرار نگرفته اند. اگر فردی غیر همجنس باز باشد جزء آن گروههایی که در معرض بالایی از ابتلا به عفونت مزبور قرار دارند نیست

مصرف الکل به نسبت بیش از مواد مخدر در میان دانشجویان معمول است. خوشبختانه از طریق مصرف الکل عفونت HIV منتقل نخواهد شد حتی اگر فرد از لیوان فردی که مبتلا به این عفونت می باشد استفاده نماید مبتلا به این بیماری نمی شود، ولی ذکر این نکته ضروری است که فردی که مشروبات الکلی می نوشد دچار اختلالات هوشیاری می شود وممکن است دقت لازم را حین رانندگی نداشته و یا اقدام به تجاوز جنسی نماید ویا در هنگام داشتن ارتباط جنسی اقدامات احتیاطی لازم را به عمل نیاورد.

طی مطالعات انجام گرفته 20 تا 25% دانشجویان دانشگاه ویرجینیا اظهار داشته اند که بر اثر مصرف مشروبات الکلی رفتار جنسی مناسب نداشته اند.


 

 

 

جدول:   احتمال ابتلا به عفونت HIV ناشی از داشتن ارتباط جنسی معمول

 

معیار احتمالی همسر

مشخص نبودن آزمایشهای سرم شناسی

یک بار برقراری ارتباط جنسی

 

500 بار برقراری ارتباط جنسی

همسر فرد جزء افرادی باشد که کمتر در معرض ابتلای عفونت HIV قرار دارند

استفاده از کاندوم لاتکس

1 در 50,000,000

1 در 110,000

عدم استفاده از کاندوم لاتکس

1 در 5,000,000

1 در 16,000

همسر فرد جزء افرادی باشد که کمتر در معرض ابتلای عفونت HIV قرار دارند

استفاده از کاندوم لاتکس

1 در 10,000

1 در 21

عدم استفاده از کاندوم لاتکس

1 در 1,000

1 در 3

آزمایش سرم شناسی HIV منفی همسر شما دارای عفت اخلاقی باشد

استفاده از کاندوم لاتکس

1 در 5,000,000,000

1 در 11,000,000

عدم استفاده از کاندوم لاتکس

1 در 500,000,000

1 در 1,600,000

همسر شما دارای عفت اخلاقی نباشد 

استفاده از کاندوم لاتکس

1 در 500,000

1 در 1100

عدم استفاده از کاندوم لاتکس

1 در 50,000

1 در 160

آزمایش سرم شناسی HIV مثبت 

استفاده از کاندوم لاتکس

1 در 5000

1 در 11

عدم استفاده از کاندوم لاتکس

1 در 500

2 در 3

 

 

 

 

 

 

جدول زیر احتمال انتقال HIV در روابط جنسی محافظت نشده را نشان میدهد:

 

 

احتمال انتقال HIV در یک رابطه جنسی

نوع رابطه جنسی

0.82%   (0.24 - 2.76)

رابطه مقعدی بدون محافظ با مرد آلوده

0.27%   (0.06 - 0.49)

رابطه مقعدی بدون محافظ با مردی که از نظر آلودگی، نامعلوم است

0.06%   (0.02 - 0.19)

رابطه مقعدی بدون محافظ مرد با زنی که از نظر آلودگی، نامعلوم است

0.05 - 0.15 %

رابطه واژینال بدون محافظ یک زن با مرد آلوده

0.03 - 5.6 %

,

:: 14:43 ::  نويسنده : MOHSEN

قدم  اول :  عامل ویروس ایدز چیست؟ و چه عملکردی دارد؟

ویروس عامل بیماری اچ.آی وی  است که به محض ورود به اورگانیسم بدن این ویروس به گلبولهای سفید که نقش دفاعی بدن را بازی میکنند و ما را در برابر بیماری ها حفاظت میکنند , حمله می کنند و بسیار سریع شروع به زیاد شدن می کنند و کم کم تمامی نیرو و استقامت بدن را از بین می برند به طوری که بیمار شاید تنها از یک بیماری ساده مانند سرما خوردگی بمیرد بنابرین خود ویروس به تنهایی موجب مرگ بیمار نمی شود بلکه با ناتوان کردن سیستم دفاعی فرد آلوده  موحب مرگ می شود

 

ولی باید این را خاطر نشان کنیم که این ویروس بسیار ضعیف بوده و تنها در شرایط خاصی قادر به حیات است ولی وای به زمانی که ویروس وارد بدن انسان شود آن موقع تبدیل به هیولایی غیر قابل مهار خواهد شد که میزبان خود را طی مدتی (بستگی به پیشرفت بیماری و مصرف داروهای بیشگیری کننده از زیاد شدن ویروس دارد) از پای در خواهد آورد .

&lt;!--[if !vml]--&gt;&lt;!--[endif]--&gt;قدم دوم: تحولات عفونتی توسط ویروس


پس از آلوده شدن فرد توسط ویروس ایدز می تواند سالها بدون علایم بیماری سپری شود  و در طول این مدت بیماری بروز نکند اما بعد از اینکه متوجه شدیم آلوده به ویروس هستیم بسیار مهم و با اهمیت است که توسط یک متخصص و یا یک پزشک  تحت نظر قرار بگیریم و از داروهای بخصوصی استفاده کنیم .


در واقع ما امروزه درمان نهایی ایدز را نمی دانیم دارو ها تنها پیشرفت بیماری را بسیار کند می کنند و با قطع کردن دارو بیماری خودش را دوباره نشان خواهد داد و شروع به پیشروی سریع و حمله خواهد کرد



بعد از اینکه ما به این بیماری مبتلا شدیم ! در صورتی رعایت اصول پیشگیری را انجام ندهیم می توانیم ویروس را به دیگران منتقل کنیم .! انتقال می تواند همان موقعیت را برای فرد دیگری ایجاد کند حتی اگر شخص بیمار نشانه ای از بیماری نداشته باشد .

قدم سوم : راههای انتقال بیماری ویروس ایدز میتواند در مدت یک رابطه حنسی بدون محافظت (ابزار های کنترل مانند کاندوم )و یا از طریق خون یک شخص آلوده منتقل شود.

۱) در مدت یک رابطه حنسی بدون کاندوم :



یک مرد آلوده به ویروس می تواند بیماری را به زن منتقل کند . یک زن آلوده به ویروس می تواند بیماری را به یک مرد منتقل کندیک مرد آلوده به ویروس می تواند بیماری را به یک مرد منتقل کند.

۲)در مدت استفاده از یک سرنگ و یا یک سوزن که قبلا توسط یک شخص آلوده استفاده شده .

 وسیله ای است برای اتنقال خون آلوده بر جای مانده در سرنگ یا سوزن به شخص دیگر و ما در صورت استفاده از یان سرنگ آلوده به ویروس می شویم .حتی تمام ابزارهای برنده(چاقو تیغ &hellip;..) که موحب جراحت و تماس با خون آلوده می شود وسیله ای هستند برای انتقال بیماری به افراد دیگر !

۳)ویروس میتواند از طریق مادر الوده به فرزند منتقل شود در دوران حاملهگی ویا شیر دادن نوزاد یا زایمان


بنابرین راههای انتهال محدود و قابل کنترل است


۱) آیا در یک محیط کاری با شخص الوده به ایدز احتمال سرایت وحود دارد ؟

 در یک محیط کاری مانند اداره و یا در بخشهای مختلف اجتماع کارهای روزانه ای همچون دست دادن یا روبوسی کردن و یا در آغوش گرفتن و یا از نزدیک حرف زدن &hellip;&hellip;.. موحب انتقال نمی شود بنابرین رفتار ما با شخص آلوده باید همحون یک فرد سالم باشد

 ۲) ایا استخر رفتن با شخص الوده به ایدز خطری برای سایرین ندارد؟

  ویروس در بدن شخص آلوده  با رابطه جنسی و یا انتقال مادر به جنین و نوزاد و یا انتقال از سرنگ آلوده و فراورده های خونی و یا تماس با خون فرد آلوده با داشتن زخم در بدن خود که خون فرد آلوده به روی زخم ما بریزد و یا استفاده از تیغ و وسایل آرایشی دارای نوک تیز و برنده قابل انتال است . پس نگرانی نداشته باشید و راحت با دوستتان به استخر بروید

۳)آیا همسر شخص آلوده  به ایدز با خوابیدن در یک مکان و در یک محیط مشترک در خطر این بیماری نیست؟

همسر ان فرد آلوده به ایدز تنها باید در مسایل حنسی و موارد گفته شده در بالا دقت مضاعفی انحام دهتد چرا که این خطر بیشتر آنها را تحدید می کند با استفاده از کاندوم این ریسک بسیار کاهش می یابد و در سایر موارد خطری وحود ندارد تنها استفاده از کاندوم نباید فراموش شود حتی برای یک بار !!

۳)آیا حشرات مانند پشه این بیماری را منتقل می کند ؟

خوشبختانه حشره به خاطر مکیدن هیچگاه خون را به بدن فرد دیگر وارد نمی کند تنها خون را می مکد تاکنون موردی از انتقال بیماری بوسیله پشه گزارش نشده است.

۴) آیا در سلمانی ها و آرایشگاه ها احتمال انتقال ایدز از فرد آلوده به شخص سالم وجود دارد؟

متاسفانه خطر انتقال ویروس ایدز در این مکانها در صورت رعایت نکردن  نکات بهداشتی بسیار زیاد است به همین خاطرلازم است هر فرد برای خود لوازم شخصی جهت آرایش مو داشته باشد داشته باشد و در هر مراجعه با خود به آرایشگاه ببرد .و اگر در آرایشگاهی متوحه شدید که آرایشگر وسایلی مانند تیغ یا شانه یا قیحی را استریل نمی کند انجام این اعمال بهداشتی را به او آموزش بدهید  .  و اگر دیدید آن فرد بدون احساس مسیولیت به کارش به شکل گذشته ادامه می دهد در اولین فرصت  مرکز بهداشت را در حریان این امر قرار دهید ولی به خاطر بسبارید به آرایشگاهی بروید که اطمینان کافی به رعایت نکات بهداشتی را انحام می دهد .

  ۵) در صورت جراحت یک شخص آلوده حه باید انحام دهیم؟

در قدم اول فراموش نکنید که او هم انسان است و به کمک شما احتیاج دارد پس باید به او کمک کنید جراحت او برای شما مشکلی نخواهد داشت در صورت داشتن زخم و یا جراحتی در دست یا بدن خود شما بهتر است از دستکش استفاده کنید و بعد با خیال راحت به پانسمان و برطرف کردن زخم او بپردازید

 ۶آیا بیماری از طریق راههایی همچون روبوسی . دست دادن . عطسه کردن . صحبت کردن از نزدیک . و یا از طریق تلفن عمومی قابل انتقال است 

خیر . در رفتار های عادی و روز مره خطری وجود ندارد 


۷)  آیا استخر . دستشویی های عمومی و یا استفاده از حمام شخص آلوده موحب انتقال بیماری می شود؟ 

خیر تنها از طریق انتقال خون و سایر موارد قابل انتقال است

  ۸)  آیا این بیماری از طریق یک ظرف غذای مشترک و یا یک فنجان مشترک و یا وسایل شخصی قابل انتقال است؟

ظرف مشترک و فنحان مشترک خیر ولی وسایل مشترک مانند مسواک و برس احتمال انتفال بیماری وجود دارد چرا که گاهی به علت بیماری در دهان احتمال خونریزی وحود دارد و یا به علت نوک تیز برس و یا شانه ممکن است موجب جراحت پوست شده و مقدار کمی خون بیاید و همین مقدار اندک برای انتقال  بیماری کافی خواهد بود .


بنابرین بهترین کار استفاده از لوازم شخصی خودمان است

سایت پزشکان بدون مرز

 

نوشته شده در سه شنبه بیست و دوم اردیبهشت 1388ساعت 1:44 توسط علی



یک شنبه 21 اسفند 1390برچسب:, :: 14:43 ::  نويسنده : MOHSEN

تاريخ رياضيات

رياضيات در چين

فهرست مطالب

 خلاصه ايي از تاريخ رياضيات در چين

تاريخچه رياضيدانان و كارهاي انجام شده دو حوضة رياضيات

مراجع در دسترس

تاريخچه

روشهاي دسترسي به ساير صفحات


خلاصه ايي از تاريخ رياضيات در چين

منابع اوليه عبارتند از: «گسترش رياضيات در چين و ژاپن» اثر Mikami و رياضيات چيني اثر Li yan و Dushiran تاريخچه زير را مشاهده نمائيد:

1- نماسازي عددي، محاسبه رياضي، مقياسهاي شمارش

نماد سازي اعشاري سنتي- يك نماد براي هر يك از 10.9.8.7.6.5.4.3.2.1،100 و 1000 و 10000 و..

بنابراين 2034 نوشته مي‌شود با نمادهايي به شكل 2 و 1000و3و10 و4 يعني دوبار 1000 و 3 بار 10 باضافة 4. كه باز مي‌گردد به روش نوشتاري چيني.

   ·  محاسبه با استفاده از تكه هاي كوچك خيزران بعنوان مقياسهاي شمارش شكل گرفت. شكل قرار گرفتن مقياسهاي شمارش نمايانگر يك روش اعشاري ساده بوده و براي نوشتن عبارات طولاني، عدد صفر نمايانگر يك فاصله بود. ترتيب نوشتن از چپ به راست شبيه روش شمارش عربي در 400 سال قبل از ميلاد و يا زودتر بوده.

   ·  جمع: نمادهاي شمارش براي دو عدد در پائين قرار مي گرفتند و يك عدد بالاي ديگري اعداد از چپ به راست با هم جمع مي شدند و در صورت نياز انتقال انجام مي‌شد. منها نيز به همين روش.

   ·  ضرب: جدول ضرب 90*9 ضربهاي اعداد بزرگ مانند روش ما با نتيجه‌گيري بر مبناي مقياسهاي فيزيكي انجام مي‌شد. تقسيمهاي اعداد بزرگ مانند روشهاي رايج ولي نزديكتر به روش galley بود.

2- Zhoubi suanjing (بهترين روش محاسبة شاخصها و منحني هاي صعودي) (صد سال قبل از ميلاد مسيح)

   ·   يكي از تئوريهاي منحني هاي صعودي راتوصيف مي‌كند قبل از آن Han dynasty (206 سال قبل از ميلاد مسيح) رياضي زودتر در كتاب سوزي 213 قبل از ميلاد مسيح.

   ·  بيان و كاربرد هندسه فيثاغورثي براي مساحي، ستاره شناسي و غيره. گسترش هندسه فيثاغورثي

                    ·          محاسباتي شامل اعداد كسري معمولي

3- نه فصل در مورد هنر رياضي اثر jiuzhang suanshu (صد سال قبل از ميلاد مسيح) گرد آوري رياضيات بر پايه Han dynasty 249 مسئله در 9 فصل.

كاملترين مرجع مساحي و موثرترين كتاب رياضيات هيني. گزارشات و تفسير‌هاي فراوان.

فصل 1: محاسبه مساحت: مباحث سيستماتيك در مورد الگوريتمهاي مورد استفاده در شاخصهاي شمارش اعداد كسري شامل alg براي LCM , GCD مساحت اشكال سطح شامل مربع، مستطيل. مثلث، ذوذنقه،دايره و قطاع دايره و قطاع كره دواير متحد المركز، بعضاً تخميني و بعضاَ دقيق.

بخشهاي 2و3و6 در مورد تناسب، سري ها، توزيع نسبت و ضرايب صحيح بخش 4، روشهاي محاسبه سطح و حجم. توضيح روشهاي معمول براي محاسبه ريشهاي مربع و مكعب مي اشد اما نتايج را به كمك محاسبه با نمادهاي عددي بدست مي آورد.

بخش 5: مشاوره هاي ساختماني. حجم مكعب، متوازي السطوح، هرم ناقص هرم سه وجهي، هرم، استوانه، چهارضلعي. مخروط و مخروط ناقص و كره بعضاً تخميني و بعضاً با 3-Pi

بخش 7: زيادي ها و كسرها: اشكال خطا و اشكال خطا دوگانه.

بخش 8: آرايش مستطيلي: بيان كننده روشهاي محاسبه براي حل معادلات 3 مجهولي يا بيشتر. شامل بكارگيري اعداد منفي (مركز براي اعداد مثبت و سياه براي اعداد منفي) قواعد اعداد صحيح.

بخش 9: مثلث هاي كامل: كاربرد تئوري فيثاغورث و مثلث هاي متشابه، حل معادلات درجه ها با توضيح الگوريتم ريشه مربع، تنها معادلات به شكل X2+ax=b با a و b مثبت

Sunzi 4

روشهاي كاربردي رياضي خود را نوشته. شامل «باقيماندة مسائل چيني» يا «مسئله Master Sun» . n  را پيدا كرده وقتي كه شما با تقسيم 3 باقيماندة 2 را بدست مي‌آوريد، با تقسيم بر 5 باقيماندة 3 را بدست مي آوريد و با تقسيم بر 7 باقيماندة 2 را بدست مي آوريد. راه حل او: اعاد 40، 63 و 30 را جمع كنيد تا به عدد 233 برسيد، از عدد 210 كم كنيد تا به عدد 23 برسيد.


Liu Hui /5

تفسير بر «نه فصل»

Pi را با تخمين چند ضلعي هاي دايره‌ايي محاسبه مي‌كند. دو برابر كردن تعداد زوايه‌ها براي يافتن تخمين صحيح تر، از چند ضلعي هاي 69 و 192 گوشه و Pi معادل 141014/3 را تخمين زد و عدد 14/3  را بعنوان تخمين كاربردي پيشنهد كرد اصول محاسبه براي دايره را توضيح دهد.

اصول كاواليري را براي محاسبه دقيق حجم استوانه پيشنهاد مي‌كند.

Haidao suanjing (راهنماي رياضيات اقيانوسي) ضميمه اصلي جهت توضيح فصل 9 از كتاب «نه فصل» مشتمل بر 9 مسئله مساحي با بهره گيري از مشاهدات غير مستقيم.

 

Zhang iujian/6

راهنماي رياضي خود را نوشته. شامل فرمولهايي براي جمع و ترتيب رياضي. همچنين يك روش غير متعارف جهت سيستمهاي 2 معادله و 3 مجهولي «مسئله صد پرنده».

(429-500) Zuchongzhi/7  ستاره شناس، رياضي دان، مهندس

مطالب ستاره شناسي قديمي را گردآوري نموده. مشاهدات ستاره شناسي خود را پايه گذاري نمود. تقويم جديد پيشنهاد كرد.

Pi را نه 7 عدد تعيين نموده: 1415926/3 استفاده از  را براي تخمين دقيق پيشنهاد نموده و  را براي تخمين معمولي پيشنهاد نمود.

با روش پيشنهادي Liu Hui براي حجم كره به روش دقيقتري براي محاسبة حجم كره دست يافت.

Liu Zhuo /8 ستاره شناس (544-610)

روش انترپوله كردن درجه دوم را پيشنهاد كرد (روش اختلاف درجه دوم) و

Wang Xiaotong/9 رياضي دان و ستاره شناس

22 مسئله Xugu Suanjing (ادامه رياضي سنتي) را نوشت. معادله مربع را با تعميم الگوريتم ريشه مربع حل كرد.

 

10- ترجمه تحقيقات رياضي در هند

در سال 600 بعد از ميلاد مشاهدات Levensita ستاره شناس هندي در دو متن ترجمه شده يكي از آنها محاسبه زاويه (360 درجه) را توضيح داده و جدولي از علائم براي زاويه ها از صفر تا 90 درجه در 24 بخش (درجه 9 را تشريح كرده. همچنين اعداد اعشاري هندسي معرفي گرديده و توضيح كامل داده نشده.

/11 (683-727) Yi Xing جدول تا نژانت

1050) Jiaxian /12 ميلادي)

محاسبه تعديل مربع و ريشه مربع، روشهاي پيشرفته براي ريشه هاي با درجات بالا مورد كاربرد در ضرايب Biromial (دو جمله اي)

(1202-1261) Qin Jiushao /13

Shiushu Jiuzhang (كاربرد هاي رياضي در 9 بخش) 81 مسئله از رياضيات كاربردي مانند «نه فصل») حل معادلات درجه بالا تا 10 درجه عملكرد سيستماتيك جهت تناسبهاي خطي نامعين (تئوري باقيماندة چيني) الگوريتم اقليدسي براي GCU.

(1192-1279) Li Chih /14

Ceyuan haijing (يكپارچگي محاسبات دايره) 12 فصل، 170 مسئله در مورد مثلث تساوي الاضلاع و وترهاي دايره و خطوط مماس بر دايره. Yigu yanduan (مراحل جديد درمحاسبه) و حل مسائل هنديس بوسيله حبر

(1261-1275) Uyang Hui /15

كتابهاي متعددي نوشته. روشهاي Jiuxian را براي حل معادلات با درجات بالا را توضيح مي دهد. مربع هاي جادوئي از مبناي عدد 10.

(1231-1316) Guo Shoujing /16

Shou shi Li (تقويم روز و كار) ديفرانسيل هاي درجه بالا

(1280-1303) Zhu Shijie17

SuanXue qi meng (مقدمه اي بر مطالعات رياضي) و Siyuan yujian (آيينة گرانبهاي چهار عنصر) معادلات از درجه بالا با چند مجهول را حل مي‌كند. جمع چند سري نامحدود را محاسبه مي‌كند شامل:

1.   جمع n2 و 2- جمع n(n+1)(n+2) . در مورد ضرايب دو جمله ايي بحث مي‌كند از عدد صفر استفاده مي‌كند.

تاريخچة رياضي دانان و كارهاي انجام شده در زمينة رياضي متون اوليه.

اين متون در اثر جمع آوري تدريجي موضوعات در طول قرنها جمع آوري گرديده. تاريخچه هاي ذكر شده تقريبي است و بر مبناي زماني است كه به شكل نهايي خود رسيده اند.



چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:, :: 14:15 ::  نويسنده : MOHSEN

برنامه خطي اعداد صحيح دوتايي (BILP)

يك مورد خاص ILP زماني اتفاق مي افتد كه همه متغيرهاي نمونه بتوانند فقط يك يا دو رقم 0 يا 1 را قبول كنند . چنين متغيرهايي متغيرهاي دوتايي ناميده مي شوند ، و نمونه ها ، برنامه ها ، برنامه هاي 1-0 يا برنامه هاي خطي اعداد صحيح دو تايي (BILPS) ناميده مي شوند . هر حالتي كه بتواند با بله / نه ، (خوب / بد) يا 0/1 نمونه‌برداري شود به عنوان متغيردوتايي شناخته مي شود . در زير نمونه هاي زيادي از متغيرهاي دوتايي ذكر شده كه ممكن است در طرح تجاري يافت شود :

 ، اگر يك طرح مراقبت سلامتي جديد پذيرفته شود .

 ، اگر پذيرفته نشود .

 ، اگر مجلس خط B براي توليد نمونه هاي كولس به كار رود .

 ، اگر به كار نرود .

 ، اگر يك ايستگاه پليس جديد در پايين شهر شناخته شود .

 ، اگر ساخته نشود .

 ، اگر توليد يك اجناس به عنوان نوع «خوب» قابل قبول باشد .

 ، اگر به اين صورت نباشد .

 ، اگر بزرگراه 50 ، در سفر بين ددو شهر به كار رود .

 ، اگر به اين صورت نباشد .

 ، اگر محدوديت خاصي باشد .

 ، اگر آن محدوديت نياز نباشد .

 ، اگر يك گياه جديد در گاري هندوستان پرورش يابد .

 ، اگر به اين صورت نباشد .

 ، اگر سومين انتقال به كار رود .

 ، اگر به اين صورت نباشد .

همانطور كه اين مثالها نشان مي دهند ، خيلي ساده است كه متغير دوتايي را به عنوان يك تحقيق در نظر مي گيريم  يعني اين كه اين تحقيق قبول شده ،  يعني اين تحقيق قبول نشده است . با تفاسير داده شده در مورد متغيرها ، اكنون ما چند نوع اجبار را مورد آزمايش قرار مي دهيم ، كه تحت بررسي شوراي شهر در «سالم اورگون» مي باشد .

شوراي شهر سالم :

در آخرين جلسه مالياتي سال ، شوراي شهر «سالم» ، طرح هايي مختص سرمايه باقي مانده در بودجه يك سال ارائه كرده است . نه تحقيق تحت بررسي كامل يك سال قرار گرفته اند . براي آمارگيري حمايت مردم از تحقيق هاي مختلف ، پرسشنامه هايي به طور تصادفي به راي دهندگان در كل شهر فرستاده مي شود و از آنها خواسته مي شود كه تحقيق ها را به ترتيب از خوب به بد طبقه بندي كنند . ( بالاترين تقدم ،  پايين ترين تقدم ) شورا امتيازها را بر اساس 500 پاسخي كه دريافت مي كند تطبيق مي دهد .با اين وجود هيئت شورا مكرراً متذكر مي شود كه تنها به نتايج پرسش‌نامه‌ها اكتفا نمي كند . آنها در حاليكه تخصيص هاي بودجه را تهيه مي كنند ، مسائل ديگر را هم محاسبه مي كنند . براي تخمين هزينه هر تحقيق ، ميزان تخميني ثابت هر شغل جديد بايد فراهم شده ، و تطبيق امتياز پرسشنامه ها در جدول 3-5 خلاصه شده است.


هدف هيئت شورا بالا بردن حمايت كل راي دهندگان دريافت شده (داشتن پرسشنامه به عنوان مدرك) و دادن محدوديت ها و مطالب قابل توجه ديگر هيئت شورا مي باشد كه به شرح زير است :

·        900.000 دلار باقيمانده در صندوق

·        نيازهاي هيئت شورا براي ايجاد حداقل 10 شغل جديد .

·  با وجوديكه جلوگيري از جنايت ، براي مردم از اهميت بيشتري برخوردار است ، هيئت شورا براي بخش هاي ديگر خدمات مردم بايد به خوبي عمل كند . بنابراين اميد مي رود كه در بيشتر تحقيق هاي مربوط پليس سرمايه گذاري شود .

·  هيئت شورا مايل است كه تعداد وسايل نقليه اضطراري شهر را افزايش دهد ولي اكنون با توجه به مطالب ديگر ، فقط يكي از دو تحقيق در مورد وسايل نقليه اضطراري بايد سرمايه گذاري كند . پس دو ماشين پليس و دو ماشين آتش نشاني هم بايد خريداري شود .

·  هيئت شورا معتقد است در صورتيكه تصميم بگيرد نزولهاي سرمايه را از برنامه‌هاي ورزشي در مدارس برگرداند ، نزولهاي سرمايه از برنامه هاي موسيقي هم بايد برگردانده شوند و برعكس .

·  با عقد قرارداد ، هر سرمايه اضافي مدرسه قبل از اينكه تحقيقات جديد مدرسه انجام شود بايد به نزولهاي قبلي برگردانده شود . بنابراين هم سرمايه هاي ورزشي و هم سرمايه هاي موسيقي قبل از اينكه تجهيزات جديد كامپيوتر خريداري شود ، بايد برگردانده شوند . هر چند برگرداندن سرمايه هاي ورزشي و موسيقي ، دلالت بر اين ندارد كه كامپيوترهاي جديد خريداري خواهند شد . هيئت شو.را هم مايل است به مردم مسائلي از لحاظ مالي نسبت به آنها مسئول است را ارائه دهد . مثل مسائل مربوط به سلامتي ، علائق در رشد مشاغل و نيازهاي تحصيلي شهر «سالم».

براي نشان دادن مسئوليت پذيري مالي :

·  هيئت شورا مايل است حداقل 250.000 دلار به بودجه سال بعدي انتقال دهد . بنابراين براي بقيه سال حداكثر اينقدر باقي مي ماند :

·        650.000$ = 250.000$ - 900.000$ .

براي نشان دادن ارتباط بين سلامت عموم :

·  هيئت شورا مايل است حداقل در سه تحقيق آتش سوزي و پليسي سرمايه گذاري كند .

·        آنها اميدوارند هفت افسر پليس جديد اضافه كنند .

 

براي نشان دادن علائق در رشد مشاغل :

·  هيئت شورا مايل است حداقل 15 شغل جديد تمام وقت فراهم آورد .

براي اثبات حساسيت مطالب تحصيلي :

·  هيئت شورا مايل است كه در هر سه تحقيق تحصيلي سرمايه گذاري كند .

اعضاي هيئت شورا تشخيص مي دهند كه سرمايه كافي براي تحقق اين پنج هدف موجود نمي باشد ، ولي آنها احساس مي كند كه اگر حداقل سه تحقيق از پنج تحقيق قابل قبول باشد ، راي دهندگان با نظر مساعدي به آن توجه مي كنند .

 

راه حل

هيئت شوراي شهر سالم بايد تحقيق هايي را براي سرمايه گذاري انتخاب كنند . هدفش تشخيص ارتباطات و محدوديت هايي است كه قبلاً ذكر شده است . يك سري تحقيق هايي كه حمايت عموم مردم را از طريق پرسش نامه هاي داده شده ، بالا مي‌برند .

متغيرهاي راي

متغيرهاي  ، يك سري متغيرهاي راي دوتايي هستند :  است . اگر‌روي تحقيق j سرمايه گذاري شود ، و 0=است اگر روي تحقيق j سرمايه‌گذاري

نشود .

نقش هدف

هدف هيئت شورا بالا بردن همه امتيازات تحقيق هاي سرمايه گذاري شده است :

بالا بردن

 

محدوديت ها

قبلاً ، ما محدوديت و ارتباطات مختلفي در شوراي شهر «سالم» فهرست بندي كرديم . در اينجا ما آنها را طبق انواع محدوديت BILP طبقه بندي مي كنيم .

1-محدوديت هاي مختص منبع

نمونه هاي محدوديت هاي مختص منبع كه شامل رسيدگي هايي مثل بودجه كردن سرمايه (مثل بالا بردن بودجه محدود سرمايه تحقيق) يا تحقيق اهداف (مثل پايين آوردن تعداد شغلهاي جديد فراهم آمده) .

A1-محدوديت هاي بودجه سرمايه

ماكزيمم ميزان سرمايه هايي كه بايد اختصاص يابند از 900.000$ بيشتر نمي شود اگر ضرايب ميزان هزاران دلار را نشان دهند ، اين محدوديت به اين گونه است :

B1-محدوديت هاي تحقيق اهداف

تعداد شغلهاب جديد فراهم آمده بايد حداقل 10 باشد :

2-k خارج از /N محدوديت هاي انحصاري متقابل

بعضي مواقع محدوديت ها روي تعداد تحقيق هايي كه بايد اجرا شوند (K) در يك زير مجموعه خاص (N) تحقيق ها ، واقع مي شوند . تحقيق هاي N ، اگر دقيقاً   ، تحقيق هاي N بايد اجرا شوند و محدوديت انحصاري‌متقابل ناميده مي‌شوند.

A2-ماكزيمم K خارج از N محدوديت هاي تحقيق

ميزان فعاليت هاي مربوط به پليس كه بايد سرمايه گذاري شود حداكثر 3 است :  .

B2-محدوديت هاي تحقيق انحصاري متقابل

دو ماشين پليس و دو ماشين آتش نشاني بايد خريداري شود . دقيقاً مي توان گفت كه تعداد تحقيق هاي خريد ماشين به علاوه تعداد تحقيق هاي خريد ماشين آتش نشاني كه بايد سرمايه گذاري شود دقيقاً برابر با 1 است :  . (رجوع شود به صفحه 3)

3-محدوديت تحقيق هاي پيش نياز و هم نياز

زماني انتخاب تحقيق ها ممكن است ، تحت تاثير ترتيب هاي مورد نياز باشد . بخصوص بعضي مواقه تحقيق ها ملزم به انجان تحقيق هاي معين ديگر هم مي باشد . كه اين تحقيق ها به تحقيق هم نياز معروف هستند . در مواقع ديگر يك تحقيق يا چند تحقيق قبل از اينكه امكان انجام تحقيق بعدي فراهم شود ، بايد انجام شوند . اولين تحقيق نسبت به تحقيق بعدي ، پيش نياز ناميده مي شود . لازم به ذكر است كه اگر يك تحقيق پيشنياز انجام شود . به اين معني نيست كه تحقيق بعدي انجام خواهد
شد .

A3-محدوديت هاي تحقيق هاي هم نياز :

اگر سرمايه هاي ورزشي برگردانده شوند ، سرمايه هاي موسيقي هم برگردانده خواهند شد . و اگر سرمايه هاي ورزشي برگردانده نشوند ، سرمايه هاي موسيقي هم برگردانده نخواهند شد . اين محدوديت حاكي از تعداد برابر تحقيق هاي سرمايه موسيقي برگردانده شده و تحقيق هاي سرمايه ورزشي مي باشند . كه  است يا  .

 

B3-محدوديت تحقيق هاي پيش نياز :

سرمايه ورزش و سرمايه موسيقي ، قبل از اينكه تجهيزات جديد كامپيوتر خريداري شود بايد برگردانده شوند . اين ارتباط مي تواند به عنوان دو اجبار پيش نياز مشخص شود : ميزان سرمايه تحقيق هاي ورزشي بايد حداقل برابر ميزان سرمايه تحقيق هاي خريداري تجهيزات كامپيوتر باشد () و ميزان سرمايه تحقيق هاي موسيقي بايد حداقل برابر سرمايه تحقيق هاي خريداري تجهيزات كامپيوتر باشد . ()

يا :

   

         و

توجه داشته باشيد كه رويهم رفته اين محدوديت به اين معني است كه اگر  باشد ، پس  و  هر دو بايد برابر 1 باشند ، ولي اگر  و  باشند ، نيازي نيست كه  برابر 1 باشد .

 

4-محدوديت هاي K خارج از N بايد نگهداشته شوند

بعضي مواقع وقتي محدوديت هاي عملي براي يك برنامه رياضي فرمول بندي مي‌شوند (خطي ، عدد صحيح ، دو تايي ، غير طولي) ، فقط بعضي از (K) زيرمجموعه خاص محدوديت هاي (N)بايد نگهداشته شوند . (اگر  باشد ، محدوديت ها بعضي مواقع به هر دو محدوديت ها بر مي گردند ) ما موقعيت شوراي شهر سالم را شرح مي دهيم و فقط محدوديت هايي به كار مي برند كه متغيرهاي دوتايي داشته باشند ، ولي مفهوم مرتبط با هر نمونه برنامه رياضي است . شوراي شهر مايل است كه حداقل سه محدوديت از پنج محدوديت را راضي كند .

1-داشتن حداقل 250.000$ ذخيره ، يا كل مقدار خرج شده روي اين تحقيق ها در يك سال نمي تواند از 650.000$=250.000$-900.000$ بيشتر شود : 

2-حداقل روي سه تحقيق پليس و آتش نشاني بايد سرمايه گذاري شود :

3-تحقيق كه شامل اضافه كردن هفت افسر پليس جديد است بايد سرمايه گذاري شود:                                   

4-حداقل 15 شغل جديد بايد فراهم شود (نه فقط 10تا) :

5-سه تحقيق تحصيلي كه بايد سرمايه گذاري شوند :

حالتي كه حداقل سه هدف از پنتج هدف تحقق يافته با معرفي متغيرهاي دوتايي  ،  ،  ،  ،  مشخص مي شود . در اينجا :

  است اگر محدوديت i ناديده گرفته شود (هدف تحقق نيافته است)

 است اگر به محدوديت  توجه شود (هدف IS تحقق يافته است)

پس يك روش دو مرحله اي مي تواند براي تغيير محدوديت هاي عملي بالا براي تحقق اهداف به كار رود .

مرحله 1 : افزايش هر  با يك رقم بزرگ كه به عنوان M شناخته شده و مراحل زير را انجام مي دهد :

1-اگر محدوديت متقابل يك محدوديت «» است ، واژه   را به سمت راست محدوديت اضافه كنيد . (پس اگر  است‌ ، سمت راست خود محدوديت خيلي بزرگ است ، بنابراين نياز نيست كه حالت اصلي بماند)

2-اگر محدوديت متقابل يك محدوديت «

چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:برنامه ی خطی اعداد صحیح دوتایی, :: 14:14 ::  نويسنده : MOHSEN

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 8 صفحه بعد